Iranian Agriculture News Agency

خداحافظی با خسارت‌های سرمازدگی در کردستان

​برای جلوگیری از سرمازدگی در باغات گردو چند سالی است که اجرای طرح سرشاخه کاری در دستور کار کارشناسان و باغداران کردستانی قرار گرفته است.

خداحافظی با خسارت‌های سرمازدگی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، استان کردستان با داشتن هشت هزار و ۲۰۰ هکتار باغ گردو رتبه دوم کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو از یک دهه گذشته آغاز شده بیان کرد: این طرح برای اصلاح درختانی که دارای عملکرد کم، کیفیت پایین میوه و همچنین حساس به سرمای دیر رس بهاره به اجرا درآمده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: با استفاده از ارقام و ژنوتیپ‌های مطلوب و عملیات پیوند اسکنه یا پوست در اواخر اسفند تا خردادماه سرشاخه کاری انجام خواهد شد.

وی افزود: به رغم هزینه‌های بالای اجرای این طرح با هدف حمایت از گردوکاران فقط ۱۰ درصد از هزینه‌ها از باغداران گردو دریافت شده و ۹۰ درصد هزینه‌های اجرای این طرح را دولت و جهاد کشاورزی تقبل کرده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان جلوگیری از سرمازدگی محصول به دلیل دیر برگ دهی ارقام تجاری، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو را از مزایای این طرح ذکر کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ در قالب پروژه سرشاخه‌کاری اعتبارات دولتی به این طرح اختصاص داده می‌شود، یادآور شد: اجرای این طرح از سطح ۳۰ هکتار در سال آغاز شده و در سال‌های اخیر به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: ارقامی که در سرشاخه کاری استفاده می‌شود بیشتر ژنوتیپ‌های برتر و بومی و همچنین ارقام چندلر فرنور و فرانکت هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید