Iranian Agriculture News Agency

رئیس کل دادگستری کردستان اعلام کرد:

ادارات کردستان اجازه استفاده غیرمجاز از انشعابات را ندهند

رئیس کل دادگستری کردستان با حضور در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان استان اجازه استفاده غیرمجاز از انشعابات آب و برق را به خانه باغ‌هایی که بدون مجوز ساخته شده‌اند ندهند.

ادارات کردستان اجازه استفاده غیرمجاز از انشعابات را ندهند

بهه گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی و هم افزایی مباحث امور اراضی کشاورزی کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، بیان کرد: بدون شک دست‌اندازی، تصرف و تجاوز به اراضی ملی در استان وجود دارد و مسئولیت نخست این مسئله هم متوجه مسئولان دستگاه‌های قضایی و اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه پنجره واحد ابزار مطلوبی در راستای حفاظت از اراضی است، اضافه کرد: براساس گزارش معاونت پیشگیری دادگستری کردستان استفاده موثری از این سامانه در استان نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه مشکل و ابهام قانون حدنگار رفع شده است، افزود: به قضات استان ابلاغ کردیم به دقت موارد کمیسیون‌های رفع تداخلات اراضی و هیات‌های تعیین تکلیف را مورد رسیدگی قرار دهند.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: رئیس سازمان بازرسی و دادستان مرکز استان موظف شدند بر همه اقدامات کمیسیون رفع تداخلات اراضی کشاورزی و ملی و اقدامات هیات‌های تعیین تکلیف نظارت داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر مدیر ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها کوتاهی و ترک فعلی داشته باشند دادستان شهرستان موظف به تشکیل پرونده و برخورد قانونی است.

رئیس کل دادگستری کردستان، گفت: بسیاری از مشکلات را با یک تلفن می‌توان حل و فصل کرد بنابراین نباید منتظر تشکیل جلسات شد.

حجت ‌الاسلام حسینی یادآور شد: دستگاه‌های خدمات‌رسان به بهانه استفاده صاحبان خانه باغ‌هایی که بدون مجوز ساخته شدند از انشعابات غیرمجاز، به این افراد انشعاب مجاز می‌دهند. این اقدام صحیح نیست و نباید اجازه بهره‌مندی از انشعابات غیرمجاز داده شود و برای هر فرد خاطی باید تشکیل پرونده قضایی دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، خدمات‌رسانی به مردم را فرصت مغتنمی برای مسئولان خواند و گفت: با وجود ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان و داشتن رتبه‌های برتر در تولید بسیاری از محصولات؛ مسئولان استان خدمتگزار ۸۵ میلیون نفر جمعیت هستند.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه مدیر طراز گام دوم انقلاب باید جهادی باشد، افزود: سه مدیر جهادی در راس سه قوه حضور دارند و این فرصت ارزشمندی برای کشور است.

حجت‌الاسلام حسینی به ویژگی مدیر جهادی اشاره کرد و ادامه داد: دغدغه‌مند بودن، داشتن احساس مسئولیت، خدمت بی‌منت، شجاعت قانون‌مدارانه و وظیفه‌شناسی از جمله ویژگی‌های مدیر جهادی است.

وی با بیان اینکه مدیر جهادی در تصمیم‌گیری باید شجاعت بر مدار قانون داشته باشد، افزود: وقتی مسئولان ارشد کشوری تثبیت و اجرای قانون حد نگار را اولویت قرار می‌دهند و رئیس دستگاه قضای استان هم بر اجرای آن تاکید می‌کند دیگر دست مسئولان در این مهم نباید بلرزد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه امنیت هر جامعه‌ای در گرو تامین امنیت غذایی آن جامعه است، گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی از مرکز ایران سالانه مهاجرت‌های زیادی به دیگر نقاط کشور که دارای منابع آب و خاک مطلوب‌تری هستند، انجام می‌شود.

کیومرث حبیبی بیان کرد: کردستان به دلیل ظرفیت کشاورزی باید آمادگی داشته باشد و اراضی که دارای پتانسیل کشاورزی هستند را حفظ کند تا امنیت غذایی به خطر نیافتد.

وی یکی از مشکلات استان را تصرف اراضی ملی خواند و گفت: چند سال ۸۸ درصد شهرک نیشتمان اراضی ملی بود ولی متاسفانه ۵۰ درصد مساحت آن به تصرف عده ای درآمده و حدود ۶۰ پرونده قضایی هم برای آن‌ها تشکیل شده است.

رئیس سازمان بازرسی کردستان هم در این جلسه رعایت الگوی کشت را از موارد موثر در امنیت غذایی خواند و توضیح داد: سامان‌دهی کشت محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی مورد توجه باشد.

عیسی هواسی با اشاره به اینکه جلوگیری از فرسایش خاک در دستور کار وزارت جهاد قرار گرفته است، گفت: سطح اراضی دیم استان از آبی بیشتر است بنابراین رعایت جهت شخم می‌تواند در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و ترویج و آگاه‌سازی کشاورزان ظرفیت خوبی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان است، بیان کرد: بسیاری از ناظران گندم جذب قسمت اداری شدند و هدف از به‌کارگیری آن‌ها در سازمان جهاد کشاورزی محقق نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کردستان با اشاره به اقدامات افرادی در راستای تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، گفت: در این گونه موارد هم دستگاه قضا خاک‌ریز آخر به شمار می‌رود و دستگاه‌های اجرایی متولی در این بخش باید با نظارت و بازرسی‌هایشان مانع از فعالیت غیرقانونی شوند.

وی با اشاره به اینکه باید در زمان ساخت و ساز خانه باغ‌های غیرمجاز برخورد لازم انجام شود، اضافه کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان اعلام کردند اگر به ساخت و سازهای غیرمجاز خدمات ارائه ندهند آن‌ها خود اقدام به استفاده غیرمجاز از انشعابات می‌کنند.

دادستان سنندج هم در این جلسه خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از زمین در استان طی یک دهه اخیر مورد غفلت واقع شده است و باید ورود جدی به این حوزه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه زمین حوزه‌ای گسترده‌ای بوده و دارای مشکلات زیادی است، بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم استان رفع تداخلات اراضی کشاورزی و ملی است که اجرای آن مستلزم وجود کارشناسان مسلط به مسائل حقوقی و فنی است.

بهزاد شریفی پور با بیان اینکه پروژه کاداستر اراضی ملی در استان به اتمام رسیده است، گفت: سال گذشته ۸۰۰ پلاک تداخل اراضی ملی در استان تعیین تکلیف شد و امسال هم ۵۶۰ پلاک در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه لازمه تداخل اراضی ملی و کشاورزی در استان تفسیر عکس‌های هوایی است که چهار مفسر عکس هوایی در استان داریم، بیان کرد: تعیین تکلیف و انجام کار حقوقی و فنی هر پلاک سه ماه زمان می‌برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید