Iranian Agriculture News Agency

خرید توافقی محصول جو در کردستان

اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کردستان خرید توافقی محصول جو را در راستای حمایت از کشاورزان استان آغاز و تاکنون حدود ۸۰ تن از این محصول را خریداری کرده است.

خرید توافقی محصول جو در کردستان
 

 به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان به نقل از ایرنا، کشاورزان بعد از طی مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به مهم‌ترین بخش فعالیتشان می‌رسند که در آن حاصل دسترنجشان را روانه بازار می‌کنند.

بازار یا به عبارتی فروش محصولات کشاورزی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان به شمار می‌رود و سال‌ها است از اینکه بیشترین بهره و سود کار به جیب دلالان می‌رود، گلایه‌مند هستند.

به‌منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های روستاییان، سازمان تعاون روستایی ایجاد شد که این سازمان متشکل از اتحادیه‌هایی همچون اتحادیه روستایی به‌منظور توزیع کالاهای تنظیم بازار، اتحادیه دامداران، اتحادیه زنبورداران، اتحادیه مرغداران و اتحادیه تولید است.

یکی از این اتحادیه‌ها، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کردستان است که بیشتر رسالت آن کشت محصولاتی هم‌چون گندم آبی و دیم، جو دامی و سیب‌زمینی، تهیه و توزیع انواع سموم کشاورزی، خریدوفروش محصولات کشاورزی و کشت گیاهان مرتعی است.

حال این اتحادیه امسال برای خرید توافقی محصول جو از کشاورزان استان فعالیت خود را آغاز کرده است تا باقیمتی مناسب این محصول را خریداری کند؛ در این راستا با «ناصر مرادی» مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کردستان گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می‌آید.

خرید توافقی محصول جو در کردستان؛ جوکاران دغدغه فروش نداشته باشند

ایرنا: در ارتباط با وظایف اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید استان و اینکه چند شرکت زیرمجموعه دارد، توضیح دهید؟

مرادی: اتحادیه دارای ۴۰ شرکت زیرمجموعه است که در همه نقاط استان مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۱۶ شرکت قدیمی‌تر بوده و در امر خرید محصولات تضمینی هم چون گندم و خرید توافقی سایر محصولات کشاورزی اقدام می‌کنند و شرکت‌های جدیدتر که طی چند سال اخیر ایجاد شدند هم در امر تخصیص آب در اراضی پایاب سدها و مراقبت و حفاظت از شبکه آبیاری نوین فعالیت می‌کنند.

ایرنا: اشاره کردید بخشی از فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه این اتحادیه در ارتباط با خرید توافقی محصولات کشاورزی در استان است؛ در ارتباط با خرید چه محصولاتی بیشتر اقدام می‌کنید؟

مرادی: در سال‌های گذشته خرید توافقی محصولاتی شامل، جو، خیار و توت‌فرنگی را انجام دادیم و در سال‌هایی که تولید محصولی در استان افزایش می‌یابد در راستای تنظیم بازار بر اساس اهداف و خط‌مشی سازمان‌های جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان اقدام به خرید می‌کنیم و نمونه آن سال گذشته در ارتباط با خرید خیار بود.

به عبارتی می‌توان گفت بازوی توانمند سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار و قیمت محصولات کشاورزی و همچنین توزیع‌کننده عمده سموم و کودهای شیمایی در استان هستیم.

ایرنا: امسال خرید توافقی چه محصولی را انجام می‌دهید و آیا در این رابطه تاکنون محصولی را خریداری کردید؟

مرادی: با توجه به اینکه در سال زارعی جاری شاهد افزایش تولید جو در استان هستیم بنابراین به‌منظور حمایت از کشاورزان برنامه امسال ما خرید توافقی این محصول است که برداشت آن در شهرستان کامیاران ۲۰ روز و در شهرستان‌های قرون و دهگلان هم ۱۰ روزی است که آغازشده و تمرکز خرید ما هم در این سه شهرستان است و تاکنون حدود ۸۰ تن از آن را خریداری کردیم.

ایرنا: هر کیلوگرم از محصول جو را به چه قیمتی خریداری می‌کنید و برچه اساسی قیمت را تعیین می‌کنید؟

مرادی: قیمت محصول جو امسال در بازار از ۹ هزار تومان تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان متغیر است و ما هم بر اساس قیمت روز و همچنین کیفیت محصول، قیمتی را به کشاورز اعلام و در صورت توافق او اقدام به خرید می‌کنیم و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فروش محصول به اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید این است که به‌صورت نقدی محصول را خریداری و مبلغ آن را حداکثر تا یک هفته بعد از خرید به کشاورزان پرداخت می‌کنیم.

ایرنا: سرمایه موردنیاز برای خرید این محصول از کجا تأمین می‌شود و بعد از خرید محصول آن را انبار یا صادر می‌کنید؟

مرادی: سرمایه موردنیاز برای خرید محصولات کشاورزی استان توسط اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزان ایران تأمین می‌شود و همین تضمینی برای پرداخت به‌موقع بهای محصول خریداری‌شده است و این باعث شده کشاورزان استان اطمینان بیشتری کنند و بیشتر خواهان تحویل محصول خود به تعاونی باشند تا دلالان.

بعد از خرید محصول با توجه به شرایط بازار عمل می‌کنیم یعنی اگر در سایر استان‌های کشور نیاز داشته باشند محصول خریداری‌شده را به این استان‌ها منتقل می‌کنیم و اگر این‌گونه نباشد هم اقدام به انبار آن‌ها خواهیم کرد که ظرفیت انباری مجموعه ما حدود یک هزار تن است و از این لحاظ مشکلی نداریم.

ایرنا: افزون بر حوزه بازار درزمینهٔ تولید چه اقداماتی را انجام دادید؟

مرادی: در سال زراعی جاری به همت این اتحادیه ۲۵ هکتار جو آبی پایه بذر، ۲۰ هکتار گندم آبی و ۲۰ هکتار گندم دیم، ۱۰ هکتار سیب‌زمینی بذری و ۳۵ هکتار بذور مرتعی را در اراضی که به همت اداره کل منابع طبیعی استان در اختیار این تعاونی قرار داده‌شده است، کشت کردیم.

در آخر مرادی بیان کرد: جای خرسندی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان و همچنین مدیر تعاون روستایی استان اعتقاد به فعالیت تشکل‌های بخش کشاورزی دارند و همواره حامی و پشتیبان آن‌ها هستند و افزون بر این تقویت و توسعه شبکه خدمات‌رسانی به کشاورزان توسط این تشکل‌ها را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های خود قراردادند و این منجر به ایجاد انگیزه بیشتر از سوی اتحادیه‌ها و فعالیت بیشتر در راستای پشتیبانی از قشر زحمت‌کش کشاورز شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید