Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

20 هزار تن بذر اصلاح شده گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از توزیع 20 هزار تن بذر اصلاح شده گندم در میان کشاورزان خبر داد.

20 هزار تن بذر اصلاح شده گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفت

محمدصالح احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سال گذشته بیش از 20 هزار تن بذر اصلاح‌شده گندم آبی و دیم در اختیار کشاورزان قرار گرفت. هفت رقم گندم دیم شامل باران، واران، صدرا، هشترود، اوحدی و هما که از لحاظ پروتئین و درصد گلوتن وضعیت بهتری نسبت به رقم سرداری دارند، در میان کشاورزان توزیع شد. نزدیک به چند رقم گندم آبی شامل پیشگام، حیدری و میهن در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.

احمدی افزود: امسال 477 میلی‌متر میزان متوسط بارندگی استان بوده و این حجم نسبت به سال گذشته 41 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت هفت درصد افزایش پیدا کرده است. با این وجود استان کردستان جزء 6 استان سبز کشور است.

وی اضافه کرد: در نتیجه با توجه به شرایط خوب آب و هوایی امسال، به همراه مدیریت مزرعه، تغذیه گیاهی، مبارزه با علف‌های هرز و مبارزه با پوره و سن مادر؛ پیش‌بینی می‌شود یک میلیون تن تولید گندم و 870 هزار تن نیز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را داشته باشیم.  

محمدصالح احمدی یادآور شد: در مجموع 589 هزار و 500 هکتار مزارع گندم در استان کردستان داریم و از این مقدار 557 هزار هکتار از آن زیر کشت گندم دیم و 32 هزار و 500 هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است.

وی در خصوص زمان کشت و برداشت گندم، گفت: معمولا از اول مهر تا 15 آبان تاریخ کشت پائیزه است. برداشت دستی از اول تیرماه آغاز شده و برداشت با کمباین از هفت تا 10 تیرماه آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت گندم مربوط به شهرستان‌های بیجار، دیواندره و سقز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید