Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

بهره‌برداری ۱۴۸ پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولید محصولات کشاورزی استان طی برنامه پنج ساله به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

بهره‌برداری ۱۴۸ پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان،  پیمان اسکندری روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، بیان کرد: سیاست‌های کشور از امنیت غذایی به سمت اقتدار غذایی سوق پیداکرده و چشم اندازه ترسیم‌شده بخش تولید مربوط به این موضوع مهم است.

وی بابیان اینکه امنیت غذایی به‌اندازه امنیت ملی حائز اهمیت است، افزود: کردستان با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور را تولید می‌کند و در تولید دیگر محصولات کشاورزی هم در رتبه‌های نخست قرار دارد یکی از استان‌های مهم ایران درزمینهٔ تأمین امنیت غذایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: بر اساس آخرین برآورد انجام‌شده، امسال یک‌میلیون تن گندم در استان تولید و حدود ۹۰۰ هزار تن هم به‌طور تضمینی خریداری می‌شود.

اسکندری یادآور شد: در راستای تأمین امنیت غذایی طرح‌های الگوی کشت و کشت قراردادی مطرح و عملیاتی شده است.

وی گفت: بر اساس داده‌ها و اعتباراتی که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد برنامه‌ای پنج‌ساله برای افزایش تولید محصولات کشاورزی تدوین کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که طی پنج سال قرار شده آن را به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

اسکندری با اشاره به اینکه اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی است، افزود: اگرچه درمجموع استان ازلحاظ نرخ بیکاری در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد ولی ازنظر میزان بیکاری بخش کشاورزی در رتبه‌های میانی جدول قرارگرفته است.

وی یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار این سازمان در استان را رفع تداخلات اراضی کشاورزی خواند و گفت: در اوایل سال گذشته چهار درصد اراضی کشاورزی استان سنددار بود ولی اکنون بیش از ۴۳ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار است و تا پایان سال جاری این مهم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

تولید محصولات کشاورزی کردستان به ۴.۳ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

صادرات خدمات فنی مهندسی از کردستان به سلیمانیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از برنامه‌های استان را تقویت دیپلماسی اقتصادی خواند و بیان کرد: روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن کالای کشاورزی و محصولات غذایی از مرزهای استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

اسکندری با اشاره به سفر هیاتی از مسئولان استان به ریاست استاندار به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته گذشته، اضافه کرد: در نشست‌هایی که با مسئولان استان سلیمانیه داشتیم مشخص شد آن‌ها به دنبال به حداقل رساندن واردات محصولات غذایی و کشاورزی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران کشوری چهارفصل بوده به عبارتی در همه فصل‌های آن در اقصی نقاط کشور محصولات کشاورزی تولید می‌شود و هیچ منطقه‌ای از این ظرفیت خاص برخوردار نیست بنابراین در هر شرایطی کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ما نیاز دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به صادرات خدمات فنی مهندسی از کردستان به سلیمانیه خبر داد و یادآور شد: قرار است به همت تشکل‌های کشاورزی استان، گلخانه، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و سایر طرح‌های تولیدی کشاورزی در سلیمانیه احداث شود.

اسکندری ادامه داد: ایرادی که همواره به مجموعه کشاورزی گرفته‌شده؛ نبود آمار دقیق در این بخش است که بعد از دستور رهبر معظم انقلاب در راستای بهبود این مهم رصدخانه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و اکنون همه داده‌های لازم در این رصدخانه جمع‌آوری می‌شود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت سردخانه‌ای استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بابیان اینکه در سال گذشته اقدامات ارزشمندی هم درزمینهٔ توسعه گلخانه و هم ایجاد واحدهای سردخانه و صنایع تبدیلی انجام شد، اضافه کرد: سال گذشته ظرفیت سردخانه‌ای کردستان ۲ برابر شد و در حال حاضر ظرفیت سردخانه و سیلو استان ۹۲۰ هزار تن است.

اسکندری یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کشاورزی را تولید در دیمزارها دانست و بیان کرد: ۸۸ درصد اراضی استان دیم است و ستاد فرمان امام (ره) از سه سال پیش برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، شاهد ۲۰ درصد رشد تولید در محصولات زیرپوشش این طرح هستیم.

وی یادآور شد: ۱۴۸ پروژه با سرمایه‌گذاری افزون بر ۴۰۲ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی میزان اشتغال‌زایی این تعداد پروژه را ۴۶۱ نفر و میزان تثبیت اشتغال آن را ۶۷۵ نفر خواند و بیان کرد: ۷۲ پروژه در بخش آب‌وخاک، هشت پروژه در بخش بهبود تولیدات دامی، ۲۶ پروژه در بخش بهبود تولیدات گیاهی، هشت پروژه در امور شیلات و آبزیان، ۲ پروژه در بخش توسعه مدیریت و منابع، ۲ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه هم در بخش تعاون روستایی در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

در پی فرمان تاریخی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در سال ۱۳۵۸، ۲۱ الی ۲۷ خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده و شعار این هفته در سال جاری هم جهاد کشاورزی امنیت غذایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید