Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان

وجود۱۳ پست قرنطینه دامی در کردستان

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان گفت: 13 پست قرنطینه دامی در استان وجود دارد که 9 پست آن مرزی و 4 پست داخلی است.

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان
 
به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، کامران زیباکردار رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان، در چهارمین جلسه پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: 13 پست قرنطینه دامی در استان وجود دارد که 9 پست آن مرزی و 4 پست داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع پست های مذکور هم تنها یک پست فعال و مابقی غیر فعال است که مهمترین دلیل غیرفعال بودن این پست ها کمبود نیرو و تغییر سیاست سازمان دامپزشکی است و این سازمان برنامه ای برای فعال سازی پست های قرنطینه ای ندارد.

وی با بیان اینکه امکان نظارت دقیق بر محموله های دامی در مبدا و مقصد فراهم شده است، یادآور شد: همه محموله ها در زمان درخواست صدور بارنامه باید گواهی بهداشتی قرنطینه ای دریافت کنند.

رییس اداره قرنطینه دامپزشکی کردستان اضافه کرد: به طور متوسط روزانه 15 محموله دامی صادراتی و ترانزیتی از پست قرنطینه ای فعال موجود در مرز باشماق مریوان تردد می کند.

وجود 2 پست قرنطینه نباتی در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این نشست قرنطینه های نباتی را از اصلی ترین ارکان جلوگیری از آفات و بیماری ها به کشور خواند و افزود:در حال حاضر 2 پست قرنطینه نباتی در مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه مستقر و فعالیت می کنند.

محمد صالح احمدی اضافه کرد: در حوزه واگذاری کارها به بخش خصوصی با بهره گیری از تسهیلات بانکی و تجهیز آزمایشگاه‌های پست های قرنطینه ای اقدامات مطلوبی در استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تسهیل در فرایند واردات، صادرات و ترانزیت در حداقل زمان ممکن با توجه به افت و فسادپذیری محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 99 درصد محصولات باغی کردستان سالم است

محمد غفوری رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم اظهار کردک سلامت محصولات کشاورزی موضوع پیچیده ای است و در کنار این پیچیدگیانتظارات جامعه هم نسبت به این بخش بسیار زیاد است.

به گفته وی،  آزمایش هر محصول به صورت میانگین 40 میلیون ریال هزینه دارد و تامین آن برای همه محصولات کشاورزی نه برای دولت و نه کشاورز امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در هیچکدام از کشورهای دنیا تمام محصولات کشاورزی مورد آزمایش قرار نمی گیرند خوشبختان با کمترین هزینه اجرای طرح نمونه برداری تصادفی از مزارعی که احساس خطر بیشتری در تولید آنها وجود دارد در سطح استان انجام گرفته است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 99 درصد محصولات باغی استان سالم است گفت: بیشترین احساس خطر مربوط به محصولات سبزی و صیفی است و به همین دلیل بیشتزین تمرکز هم روی محصولات مذکور صورت می گیرد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید