Iranian Agriculture News Agency

توجه و دقت در کیفیت فرآوری آرد و نان ضروری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توجه و دقت در کیفیت فرآوری آرد و نان ضروری است

توجه و دقت در کیفیت فرآوری آرد و نان ضروری است
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، در بیست و هشتمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی خود  را با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی و رییس اتحادیه خبازان و جمعی از معاونین و مدیران سازمان در محل سالن جلسات با هدف بررسی کمیت و کیفیت نان استان هم چنین پیگیریهای درخواست تامین گندم ماهیانه از شرکت های مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران  برگزارشد.
در این جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان آرد را یک کالای حاکمیتی خواند و اظهار کرد: گندم یک کالای استراتژیک بوده و با توجه به اینکه استان کردستان محصول گندم مازاد بر نیاز را به 14  استان کشور صادر می نماید و یکی از ده  استان تامین کننده گندم کشور می باشد توجه و دقت در کیفیت و فرآوری این محصول خصوصا در عرصه تولید آرد و نان را بیش از پیش می طلبد.
سپری در ادامه گفت: کالاهای اساسی من جمله گندم و برنج  جزء کالاهای استراتژیک بوده که بر اساس قوانین کشوری برنامه ریزی، سازماندهی و توزیع و مدیریت می شود.

وی افزود: گندم تولیدی استان هر ساله پس از برداشت در صورتی که مازاد بر نیاز استان باشد به استانهای دیگر ارسال میشود .

 

 

   رییس سازمان جهاکشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به این مطلب که دبیری شورای آرد و نان به سازمان جهاد کشاورزی  واگذار شده است  اظهار داشت: پیگیریم که این شورا  قوانین بازدارنده ای را مصوب نماید که بر اساس آن هر گونه نقل مکان نانواییها به محلاتی خارج از محل قید شده در پروانه بهره برداری باشد جلوگیری شود .

 

 

وی با اشاره به اینکه خبازیها در بحث پخت نان  ضیعف عمل میکنند و نیاز به آموزش دارند تاکید کرد: یکی از دلایل افت کیفیت نان ناشی از عدم آموزش خبازیها بوده و  این مهم بایستی در دستور کار شورای آرد و نان استان قرار گیرد.

 

 

سپری ضمن اشاره به این مطلب که بیشترین یارانه دولت به بحث گندم و متعاقب آن آرد و نان اختصاص داده شده است هرگونه تخلف که باعث افت کیفیت نان شود را هدر دادن سرمایه عظیم کشور در این زمینه دانست.

 

 

در ادامه مدیرکل غله و خدمات بازگانی به وضعیت کمیت و کیفیت نان استان اشاره کرد  و گفت: در شهرستان سنندج  بالغ بر 800 واحد خبازی جهت پخت انواع نان متمرکز هستند  که علیرغم هماهنگی این اداره کل غله در اعطای مجوز احداث واحد خبازی، بر اساس تراکم جمعیتی محلات  مختلف سطح شهر، متاسفانه عده ای از واحدها بدون اطلاع و بدون هماهنگی، به برخی از محلات حاشیه شهر نقل مکان نموده که این مهم می طلبد قوانین سخت گیرانه ای توسط شورای آرد و نان مصوب گردد که هر گونه جابجایی مکان خبازی را ممنوع اعلام گردد.

 

 

وی افزود: من بعد مشاهده هر گونه جابجایی مکان خبازی بدون هماهنگی با شورای آرد و نان منجر به قطع سهمیه آرد آن نانوایی خواهد شد.

 

 

جمال صالحی با اشاره به تخلفات در سطح خبازیها اظهار داشت: سازمان صنعت معدن و تجارت، تعزیرات و حتی امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شماره تلفن های خود را در اختیار مردم بگذارند و هرگونه تخلفی در سطح خبازیها مردم عزیز مشاهده نمودند با اداره مرتبط به موضوع تماس گرفته تا همکاران نسبت به برخورد با آن معضل و حل مشکل اقدام نمایند .

 

 

وی نصب تابلوی واحدهای خبازی در معرض دید عموم را خواستارشد و ادامه داد: قیمت، نوع نان، نرخ نان و سهمیه روزانه از عمده اطلاعاتی هستند که باید حتما در تابلوی سردرب نانوایی درج شوند

 

 

مدیرکل غله و خدمات بازگانی یادآور شد: هرگونه افزودنی به نان اعم از کنجد، سیاهدانه و بقیه موارد باید با تایید معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان باشد.

 

 

وزن هر چانه در هر واحد خبازی  و وزن نان تولیدی از دیگر مسایلی بود که مورد بحث کارشناسی قرار گرفت و اعلام شد در صورتیکه خبازیها نسبت به کاهش وزن چانه اقدام نمایند علاوه بر تخلف کم فروشی  با ایشان برخورد خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید