Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

توجه به کشاورزی مدرن؛ رمز توسعه و جهش تولید در بخش کشاورزی

مدرن شدن بخش کشاورزی کشور و فاصله گیری از کشاورزی سنتی و کم بازده و خودکفایی در محصولات استراتژیک به جهت تامین و حفظ امنیت غذایی جامعه بیش از پیش حائز اهمیت شده است، چرا که جهش تولید در بخش کشاورزی با استفاده شیوه های علمی و فناورانه محقق می‌شود.

توجه به کشاورزی مدرن؛ رمز توسعه و جهش تولید در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، امروزه با افزایش جمعیت جهان و رشد مصرف تولیدات کشاورزی، اهمیت مدرن سازی کشاورزی را بالا برده و سبب شده تا بسیاری از کشورها برای تامین امنیت غذایی خود به منظور برنامه ریزی در حوزه اشتغال و کسب درآمد و رونق اقتصادی به فکر استفاده از یافته‌های علمی و تحقیقاتی و استفاده از فناوری در بخش کشاورزی باشند.

مدرن سازی کشاورزی موجب می‌شود تا بهره‌وری در این بخش ارتقا پیدا کرده و تولید محصولات به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.

در خلال سال‌های اخیر و با حمایت‌های دولت، قدم‌های جدیدی برای علمی کردن و مدرن کردن بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های روز در این بخش، در حوزه‌های دامپروری، زراعت و باغبانی، آبیاری، تولید کود و بذر و نهال و غیره در کشور برداشته شد است اما کافی نیست و باید در سال جهش تولید در این حوزه بسیار بیشتر پیش رفت کرد؛ زیرا که رفتن به سوی کشاورزی علمی و مدرن نه یک نیاز، بلکه یک ضرورت بسیار مهم تلقی می‌شود.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت: مباحث کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن با امنیت غذایی کشور گره خورده است و یک حوزه اساسی و بسیار مهم قلمداد می‌شود، بنابراین برای پیشبرد این حوزه و پیشرفت در آن از همه ظرفیت‌ها از جمله توانمندی‌های علمی نخبگان و محققان این بخش باید استفاده کرد.

یاسر رحیمیان افزود: خوشبختانه کشور ایران در تولید علم در این حوزه در میان کشورهای سرآمد و مطرح قرار دارد اما در پیاده‌سازی یافته‌های علمی در این بخش کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد و باید تلاش کرد با پیوند بین دانشگاه و مراجع علمی با کشاورزی و صنایع کشاورزی، به کمک علمی کردن و مدرن کردن این بخش مهم پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم را در بخش کشاورزی برای حرکت به سمت علمی شدن و مدرن شدن کشاورزی ایجاد نشده است و هنوز ۹۰ درصد تصمیم‌گیری‌های این بخش از سوی دولت است و تشکل‌ها، متخصصان و نخبگان این حوزه چندان در عرصه تصمیم‌گیری دخیل نیستند.

رحیمیان افزود: یافته‌های تحقیقاتی نخبگان  با توجه به عدم حمایت‌های کافی مالی از کشاورزان، در سطح وسیع عملیاتی و مورد استفاده قرار نگرفته و داخل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باقی می‌مانند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید