Iranian Agriculture News Agency

اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی

بازاریابی یکی از ضرورت های نظام تولید روستایی و کشاورزی است که اهمیت آن در فرایند تولید بسیار مهم است

اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، بازاریابی به کلیه فعالیت ها و عملیاتی که از مرحله شروع تولید و نیزتصمیم­ گیری در مورد تولید روی محصول انجام می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد و بنابراین براساس این تعریف تصمیم گیری در مورد نوع واریته تولیدی و چگونگی تولید محصولات نیز شامل فرآیند بازاریابی است.

بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیلۀ آن افراد و گروه ها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش با دیگران تأمین می کنند و این تعریف بر مفاهیمی از قبیل نیازها، خواسته ها و تقاضا، کالاها، فایده، هزینه و رضایتمندی، مبادله و معاملات، روابط و شبکه ها، بازارها و بازاریابان و مشتریان تأکید دارد لذا مفهوم بازاریابی محصولات کشاورزی بر چهار اصل بازار هدف، نیازهای مشتری، بازاریابی یکپارچه و سودآوری استوار است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار کرد: مهارتهای بازاریابی و سیاست های ارتباطی به منظور افزایش سرعت، اطمینان و بهره وری و استحصال نتیجه نهایی (افزایش سطح درآمد) که از طریق تعیین بهترین راه های کاهش ضایعات محصولات و  بهینه سازی هزینه های عملیات بازاریابی و انتخاب مسیر مناسب فروش محصول تامین می شود بکار گرفته می‌شوند.

یاسر رحیمیان با اشره به استراتژی بازرایابی در محصولات کشاورزی گفت: استراتژی‌های بازاریابی محصولات کشاورزی میتوان به برآورد هزینه تولید به عنوان نقطه شروع تهیه یک برنامه بازاریابی اشاره کرد.

وی افزود: فروش محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار یکی دیگر از استراتژی‌های عرضه و فروش است یکی از مزیت‌های این مکان ها این است که خود مدیر غرفه مسئولیت تبلیغات را برعهده دارد و باعث صرفه‌جویی در پول و وقت کشاورزان می‌شود محصولات کشاورزی را می‌توان به طور مستقیم از همان مزرعه به فروش رساند. به این ترتیب دیگر نیازی به حمل بار نبوده و هزینه های جابه جایی و حمل نقل کاسته می شود.

رحیمیان ادامه داد: امروزه در اقصی نقاط جهان از اینترنت برای معرفی مزرعه و محصولات خود استفاده شده است. افرادی که به دنبال محصولات محلی، تازه و با کیفیت هستند، قطعاً به صورت آنلاین در اینترنت جستجو می‌کنند.

وی به نقش لوگو در بازاریابی محصولات اشاره کرد و گفت :توجه به نظرات مشتریان از یک طرف مشخص کننده ان است که  مشتری از چه محصولی راضی می‌شود و در عین حال به دلیل رضایت مشتری، تبلیغات دهان به دهان و چهره به چهره نیز صورت می‌گیرد، بدون اینکه هیچ هزینه‌ای  صرف شود و از طرف دیگر با نقدهای منفی، نقص  و عیوب کار  تولید کننده مشخص  می گردد  یکی از استراتژی مهم بازاریابی طراحی لوگو با استفاده از عناصر مرتبط با محصولات  است. در واقع لوگو باید حس مخاطب را نسبت به برند تحت تاثیر  قرار  دهد.

رحیمیان تصریح کرد: بسیاری از اوقات بهترین روش بازاریابی، نیازی به هزینه زیاد نداشته و ارائه خدمات مشتری نیز می‌تواند به همین شکل باشد. عرضه خدمات خوب، از نظر هزینه تفاوت چندانی با ارائه خدمات بد ندارد، هر چند که خدمات بد باعث ضرر نیز می‌شود. پاسخگویی‌ سریع و مناسب  به پیام‌ها و پیامک ها منجر به ایجاد تفاوت‌های بزرگی در فروش محصولات کشاورزی خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید