Iranian Agriculture News Agency

آفت درختان بلوط یک خطر جدی است

معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزایش آفت در درختان بلوط استان به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط اشاره کرد و گفت: جنگل‌های بلوط در چند سال اخیر به دلیل برخی فشارها از سوی عوامل انسانی و غیر انسانی رو به زوال و نابودی هستند.

آفت درختان بلوط یک خطر جدی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز به افزایش آفت در درختان بلوط استان به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط اشاره کرد و گفت: جنگل‌های بلوط در چند سال اخیر به دلیل برخی فشارها از سوی عوامل انسانی و غیر انسانی رو به زوال و نابودی هستند.

یعقوب ایرانمنش افزود:آفات و بیماری در چند سال اخیر در حوزه جنگل‌های  بلوط به عنوان یک عامل تهدیدکننده ثانویه به شمار می‌رود و عامل اصلی تخریب و تهدید این جنگل‌ها در یک قرن گذشته فشارهای مختلف اکولوژیک،  عامل‌های انسانی و غیرانسانی است.

وی اظهار کرد: تغییر اقلیم، افزایش گرمایش هوا، حضور بی‌رویه دام در عرصه جنگلی، کاهش بارندگی، پایین رفتن سطح آب در لایه‌های خاک، تخریب جنگل با روش قطع درختان و زغال‌گیری، شخم شیار در زیرآشکوب جنگل عواملی است که خسارت زیادی به اکوسیستم طبیعی در حوزه جنگل‌های بلوط وارد کرده است.

این محقق اظهار کرد: این عوامل باعث شده است، که عرصه‌های جنگلی بلوط مستعد بروز هر گونه بیماری و آفت از جمله آفت سوسک چوبخوار و آفت‌های دیگر در حوزه منابع طبیعی از جمله آفت برگ‌خوار و چوب خوارها باشد که از مهمترین عوامل خشکیدی گونه‌های جنگلی می‌شود.

ایرامنش افزود:براساس بررسی‌های انجام شده در حوزه خشکیدگی بلوط، کاهش رطوبت در خاک،کاهش میزان بارندگی، تغییر اقلیم و ریزگردها به عنوان عامل‌های اصلی پدیده خشکیدگی در زاگرس است.

به گفته وی، به هم خوردن چرخه طبیعی زندگی و حیات در جنگل‌ها باعث طغیان یک آفت و بیماری می‌شود.

معاون بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: منابع طبیعی یک اکوسیستم طبیعی است که با بهم خوردن تعادل اکوسیستم زمینه بروز یک بیماری و یا عامل بازدارنده برای بروز بیماری یا زاد و ولد آفت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید