Iranian Agriculture News Agency

اجرایی شدن ۷۷۰ مورد طرح تحقیقاتی و علمی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش پژوهش در حوزه کشاورزی گفت: تاکنون ۷۷۰ مورد طرح تحقیقاتی و علمی در بخش کشاورزی استان اجرا شده است.

 اجرایی شدن ۷۷۰ مورد طرح تحقیقاتی و علمی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری،این مرکز در استان در بخش‌های منابع طبیعی، آب و خاک، آبخیزداری، علوم دامی، گیاهپزشکی و زراعی و باغی با ۳۲ محقق فعالیت می‌کند. 

وی، با اشاره به راه‌اندازی مرکز پایلوت کشت گیاهان دارویی استان تصریح کرد: برای توسعه و ترویج فرهنگ کشت گیاهان دارویی، مرکز کشت این نوع گیاهان در دیگر شهرستانها نیز زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی استان راه‌اندازی شده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، نظارت بر تولید بذر سالم و صدور گواهی برای این محصولات را از دیگر وظایف مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان کرد و افزود: در سال جاری شاخص کار بر تولید 2 هزار  و ۳۰۰ تن بذر سیب زمینی و ۴۰۰ هزار اصله نهال توسط کارشناسان این مرکز نظارت و گواهی سلامت و اصلاح صادر کرده است . 

جهانبازی ،از برگزاری آموزش تخصصی و ترویجی برای بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در یک سال گذشته خبر داد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در در یک زمانبندی مشخص، همه ۶۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی با آموزش لازم کاشت، داشت و برداشت آشنا خواهند شد.

 وی، از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ترکیب ژنتیکی ۵ هزار راس دام سبک از چند سال پیش در این استان خبر داد و گفت: طرح ترکیب ژنتیکی دام سبک از 3 سال قبل به صورت آزمایشی اجرا شده که اینک توان تولید سالانه ۱۰ هزار راس دام در این طرح فراهم است.
جهانبازی تصریح کرد: طرح اصلاح نژاد دامی با استفاده از نژادهای پرتولید و با هدف افزایش تولید گوشت با کیفیت و کاهش چربی در این منطقه انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری  تصریح کرد: طرح اصلاح نژاد دامی با استفاده از نژادهای پرتولید و با هدف افزایش تولید گوشت با کیفیت و کاهش چربی در این منطقه انجام می شود.
به گفته وی ،طرح  ترکیب ژنتیکی گوسفند نژاد «لری» و «بختیاری» با نژاد «رومانف» در  این استان، میزان دوقلوزایی گوسفندان افزایش می‌یابد.
وی افزود: افزایش بهره‌وری دام‌ها باعث اقتصادی شدن تولید و افزایش درآمد دامداران می‌شود که یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری، استفاده از روش‌های نوین پرورش و اصلاح نژاد دام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید