Iranian Agriculture News Agency

۴۸۰ هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری تولید شد

کارشناس مسئول تولید نهال سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: ۴۸۰ هزار اصله نهال مثمر در نهالستان‌های این استان تولید و در حال توزیع است.

۴۸۰ هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، وحید نیکبخت بیان کرد: توزیع این تعداد نهال در ۲۴ جایگاه و ۱۲ نهالستان چهارمحال و بختیاری آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی، گفت: نهال‌های تولید شده در نهالستان‌های چهارمحال وبختیاری شامل نهال درختان مثمر گردو، بادام، هلو، زردآلو، آلوچه، آلبالو، گیلاس، سیب، بِه و گلابی است.

نیکبخت ویژگی‌های نهال خوب را داشتن پایه و پیوندن مشخص، وجود سازگاری بین پایه و پیوند، ایجاد پیوندک از باغ‌های مادری مطمئن، محل پیوندی که روی نهال گذاشته شده باید دارای ارتفاع مناسبی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر عنوان کرد.

وی توضیح داد: در محل پیوند گره و زاویه‌ای نباید وجود داشته باشد، نهال پیوندی باید دارای رشد عمودی قطر و ارتفاع استاندارد، سن نهال پیوندی باید کمتر از ۲ سال، ریشه نهال از نظر حجم کافی و سالم، محل پیوند (زخمی که ایجاد شده) جوش خورده و التیام یابد، ریشه ساقه و شاخه باید عاری از بیماری‌ها، آفت‌ها و علف‌های هرز باشد.

نیکبخت ادامه داد: یک نهال استاندارد باید شناسه ژنتیکی، گواهی سلامت و بهداشت نباتی داشته و مشخصات پایه و پیوند، نام تولید کننده و محل تولید ثبت شود.

قابل ذکر است، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شود.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید