Iranian Agriculture News Agency

سالانه ۱۸ میلیون قطعه مرغ در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۱۸ میلیون قطعه برابر ۲۶ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

سالانه ۱۸ میلیون قطعه مرغ در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، سید عباس میراحمدی در نشست تخصصی آغاز برنامه‌ریزی تولید غذاهای فراسودمند در چهارمحال و بختیاری با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه و تولیدکنندگان در حوزه دام‌وطیور تاکید کرد: این میزان مرغ در ۲۰۸ واحد مرغداری استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت هشت واحد مرغ تخم‌گذار در چهارمحال و بختیاری توضیح داد: از این ظرفیت می‌توان برای تولید تخم‌مرغ غنی شده با اسید فولیک به‌عنوان یکی از غذاهای فراسودمند با تقاضای بالای جهانی استفاده کرد. استان ظرفیت بی‌نظیری در حوزه دام‌وطیور دارد و بخش قابل‌توجهی از امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند.

وی یادآور شد: حرکت به سمت‌وسوی ارتقای کیفیت و نوآوری در تولیدات دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل با نگاه ویژه به منابع ژنتیکی بومی و داخلی به‌منظور توسعه دانش‌محور این منابع بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولید غذاهای فراسودمند نیز گفت: با توجه به شیوع سرطان در جهان و اهمیت تولید غذاهای سالم، تولیدات دانش‌بنیان در این حوزه تقاضاهای فراوانی از سراسر جهان دارد و این شرکت با تولید تخم‌مرغ غنی شده با اسید فولیک، تولید گوشت بسته‌بندی مرغ بومی و تولید خوراک‌های تخصصی دام توانسته برای نخستین بار در کشور به موفقیت در این حوزه برسد.

محمدرضا عبادی به استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در حوزه غذاهای فراسودمند در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: این شرکت دانش‌بنیان آمادگی همکاری با تولیدکنندگان بخش دام‌وطیور را دارد.

وی ادامه داد: تخم‌مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک نتیجه سال‌ها فعالیت تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان است که به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه رسید.

عبادی خاطرنشان کرد: تفاوت این تخم‌مرغ با مکمل‌های اسید فولیک یا قرص‌های آهن موجود در داروخانه این است که این نوع اسید فولیک با نام علمی فولات به‌گونه‌ای طراحی شده که در بدن انسان تا میزان بیش از ۹۵ درصد جذب می‌شود در حالی که قرص‌ها این حد جذب را نداشته و ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند.

وی یادآور شد: این نوع اسید فولیک غنی شده در تخم مرغ به‌طور کامل مطابق با اسید فولیک مورد نیاز بدن بوده که همین وجه تمایز این محصول است.

عبادی ادامه داد: تخم‌مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک برای تمامی مصرف‌کنندگان و به‌طور ویژه خانم‌های باردار، کودکان و بیماران قلبی عروقی توصیه می‌شود.

وی میزان اسید فولیک موجود در این محصول را بیش از حد استاندارد غنی‌سازی دانست و گفت: این تخم‌مرغ غنی شده حدود پنج تا هفت برابر اسید فولیک بیشتری نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی دارد و این در حالی است که معمول و استاندارد غنی‌سازی اسید فولیک در تخم‌مرغ تنها دو برابر است.

عبادی بازار تولید غذاهای فراسودمند را پُرسود اعلام و تاکید کرد: بخشی از تولیدات تخم‌مرغ درون کشور مازاد است و برای رفع این موضوع باید فرهنگ مصرف تخم‌مرغ افزایش یابد.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید