Iranian Agriculture News Agency

انجام چهار هزار عملیات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون در استان حدود چهار هزار عملیات آبخیزداری شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی انجام شده است.

انجام چهار هزار عملیات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، اصغر احمدی بیان کرد: منابع طبیعی بستر و خاستگاه توسعه است، اما نه اینکه به هر قیمتی از بین برود، در حقیقت هر اقدامی که در راستای توسعه باشد خاستگاه آن منابع طبیعی است.

وی افزود: تاکنون طرح کاداستر (حدنگار) در حدود ۹۸ درصد از اراضی ملی استان انجام شده است.

احمدی در خصوص تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، گفت: با مشکل تامین زمین برای این طرح مواجهیم، اما اگر زمین در اختیار راه و شهرسازی قرار نگیرد قطعا سیاست‌های دولت عملیاتی نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تلاش‌ها مخصوصا در مناطق جنگلی در راستای حفظ و آسیب وارد نکردن به جنگل‌هاست، یعنی در مناطقی که از تراکم کمتری برخوردارند زمین در اختیار راه و شهرسازی برای ساخت مسکن قرار داده می‌شود.

احمدی با اشاره به بحث خشکیدگی و زوال جنگل‌های بلوط و آفت جوانه‌خوار، بیان کرد: استان‌هایی که در محل رویشگاه‌های زاگرس قرار داشته اصلی‌ترین بخش زیست محیطی کشور هستند، در حقیقت استان‌های زاگرس نشین به عنوان تنفس‌گاه کشور نامیده می‌شوند، گرچه همچون جنگل‌های شمالی ارزش اقتصادی ندارند، اما ارزش حفاظتی و زیست محیطی دارند.

وی گفت: اگر به خوبی از درختان جنگل‌های زاگرس مراقبت صورت نگیرد طی یک روز تا یک هفته از بین می‌روند، از طرفی می‌توان گفت تقریبا همه سطح جنگل‌های بلوط که در هفت استان مشاهده می‌شوند به یک نسبت دچار خشکیدگی و زوال شده‌اند، حتی در سطح ملی برای آفات و امراض جنگلی جلساتی برگزار شد.

احمدی بیان داشت: در حقیقت لازم است عزم ملی اتفاق بیفتد، یعنی با توجه به روش‌هایی که باید انجام شود اعتبار واقعی و مورد نیاز اختصاص یابد، از طرفی حفظ، احیا و توسعه جنگل بسیار مهم است که دنبال می‌شود.

وی توضیح داد: در چهارمحال و بختیاری سه برابر ظرفیت مراتع، دام در آن‌ها وجود دارد، در صورتی که حضور دام در مرتع موجب از بین رفتن و تخریب مراتع خواهد شد که لازم است دامداران را مدیریت کرده و کنترل کوچ انجام شود، چه بسا اخیرا شناسایی دامداران از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص ساماندهی آن‌ها صورت گرفته است.

احمدی با اشاره به اقدامات حوزه آبخیزداری در استان، بیان کرد: تقریبا از مجموع یک میلیون و ۶۲۵ هزار هکتار تقریبا ۴۵ درصد کار مطالعات تفصیلی اجرایی در زمینه آبخیزداری انجام شده است، همچنین از زمان اجرای طرح آبخیزداری تاکنون در استان حدود چهار هزار عملیات آبخیزداری شامل اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی نیز صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اقدامات آبخیزداری موجب شد امسال با وجود وقوع باد‌های شدید شاهد ریزگرد‌های دشت شهرکرد نباشیم، در حقیقت با همکاری دامداران، روان‌آب‌های دشت به مرق شهرکرد هدایت شد.

احمدی در خصوص طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: سهم چهارمحال و بختیاری ۱۰ میلیون نهال است، به طوری که اکنون در ۸۴۰ هکتار از عرصه‌های ملی بذرکاری و نهال‌کاری در دستور کار و انجام شده است.

وی بیان داشت: به مناسبت هفته منابع طبیعی از ۱۲ طرح آبخیزداری با اعتبار حدود ۲۵ میلیارد تومان در استان بهره‌برداری خواهد شد.

احمدی ادامه داد: در مجموع ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است، بیان کرد: امسال، تاکنون ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید