Iranian Agriculture News Agency

همایش تاثیر زنبور عسل در گرده افشانی باغات در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان، در همایش تاثیر زنبور عسل در گرده افشانی باغات که با حضور بیش از 100 نفر از زنبورداران، باغداران ومروجین برگزار شد، گفت: مشارکت زنبور داران، باغداران و زارعین تاثیر چشم‌گیری در افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی دارد.

همایش تاثیر زنبور عسل در گرده افشانی باغات در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، فتح الهی بیان کرد: 70 درصد از محصولات غذایی که 90 درصد جمعیت جهان را تغذیه می‌کنند، به گرده افشانی زنبورها مرتبط است. 

وی ادامه داد: یک‌سوم مواد غذایی مورد استفاده انسان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از گیاهان تأمین می‌شود که به گرده‌افشانی حشرات وابسته هستند. زنبورها و سایر حشرات گرده‌افشان به خاطر کمک به رشد میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های روغنی، قهوه، کاکائو و ادویه جات،دارای ارزش فوق العاده‌ای هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان توضیح داد: کارشناسان معتقدند با کاهش جمعیت زنبور عسل به واسطه عواملی همچون از بین رفتن مراتع، افزایش استفاده از سموم شیمیایی و کاهش تنوع گیاهی، امنیت غذایی جهان به خطر می‌افتد. چرا که در حال حاضر یک سوم از مواد غذایی در جهانی وابسته به گرده افشانی هرچه بیشتر زنبورهای عسل است وباید با برنامه ریزی لازم، مشارکت هرچه بیشتر زنبورداران با زارعین و باغداران در استان انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری باتوجه به نوع اقلیم و تنوع و پوشش گیاهی دارای پتانسیل وقابلیت‌های عالی زنبورداری وتولید عسل با کیفیت بالا است، گفت: از ۲۶۷ هزار و ۶۵۹ کندوی زنبور عسل استان سالانه بیش از دو هزار و 400 تُن عسل تولید شد.

عباس میراحمدی افزود: با توجه به تاثیرات وسیع حضور کندوهای زنبور عسل در مزارع و باغات به‌منظور افزایش کمی و کیفی محصولات، در دنیا اهمیت زیادی برای زنبورداری قائل هستند و اجاره بهای قابل توجهی برای استقرار کندوهای زنبور عسل پرداخت می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما این موضوع کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد که در راستای مشارکت و همکاری مشترک زنبورداران و باغداران و زارعین این همایش برگزار شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با مشارکت دوجانبه و برنامه‌ریزی لازم، افزایش کمی و کیفی محصولات و افزایش درآمد هم در صنعت زنبورداری و هم در باغداری و زراعت در استان را شاهد باشیم.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید