Iranian Agriculture News Agency

شناسایی و مختومه‌شدن هشت کانون بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تا کنون هشت کانون بیماری تب برفکی در استان مشاهده شده که با پیگیری‌ها و اقدامات کنترلی اداره کل دامپزشکی استان بیماری در همان کانون‌ها مختومه شده است.

شناسایی و مختومه‌شدن هشت کانون بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین صالحی بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری با عامل ویروسی و بومی کشور است به طوری که تعدادی از سویه‌های این ویروس در کشور و به‌صورت بومی وجود داشته و در گردش است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون هشت کانون بیماری تب برفکی در استان مشاهده شده که با پیگیری‌ها و اقدامات کنترلی اداره کل دامپزشکی استان بیماری در همان کانون‌ها مختومه شده است.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های سازمان دامپزشکی کشور عملیات واکسیناسیون علیه بیماری برفکی دوبار در سال در جمعیت دام سنگین و سبک به‌صورت تجمعی و رایگان برای کل جمعیت دامی کشور انجام می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد جمعیت دامی استان سالانه دو نوبت علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به تشابهات در رفتارهای اپیدمیولوژیک ویروس عامل بیماری تب برفکی با ویروس عامل کرونا، گفت: به دلیل سویه‌ها و زیرسویه‌های زیاد ویروس عامل بیماری تب برفکی (همانند ویروس کرونا) یک دوره واکسناسیون علیه یک سویه خاص تب بر علیه سایر سویه‌ها مقاومت ایجاد نمی‌‎کند و در صورت مواجهه دامها با سویه‌های جدید بیماری در دام ایجاد می‌شود.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه قدرت ایمن سازی واکسن تب برفکی حداکثر چهار الی شش ماه است، توضیح داد: هر 6 ماه یکبار واکسیناسیون تب برفکی باید تکرار شود و کنترل این بیماری در یک منطقه و کشور به میزان همکاری دامداران در پوشش صددرصدی واکسیناسیون و رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بیوسکیوریتی از جمله ممانعت از جابجایی بدون ضابطه و غیر مجاز دام‌ها دارد.

صالحی با تاکید بر اینکه دامداران باید همکاری خوبی با سازمان دامپزشکی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در فازهایی که سازمان دامپزشکی کشور جهت واکسیناسیون دام‌ها به دامداران اعلام می‌کند، نیاز است همکاری لازم را داشته باشند به طوری که اگر در روستایی ماموران دامپزشکی به منزل دامدار مراجعه کردند همکاری انجام شود و در صورتی که دامدار حضور نداشته باشد در اولین فرصت به‌منظور واکسینه دام خود به دامپزشکی مراجعه کنند و یا دامداران می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ با شبکه دامپزشکی برای واکسیناسیون رایگان تماس بگیرند.

وی ادامه داد: لازم است دامداران از ورود دام‌های جدید به گله دام‌های خود خودداری کرده و اگر دام جدیدی از مکان دیگری خریداری کردند این دام حداقل ۲۱ روز در قرنطیه باشد و این دام در مکانی جدا نگهداری شود در صورتی که دامدار اطمینان خاطر از سلامت دام پیدا کرد دام را وارد گله کند.

صالحی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی مختص دام‌های نشخوار کنندگان زوج سم است یعنی تک سمی‌ها هم مثل اسب و قاطر و.. به این بیماری دچار نمی‌شوند.

 

خبرنگار: طیبه بیگ زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید