Iranian Agriculture News Agency

نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم‌زمان با آغاز ایام الله دهه فجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران، از انقلاب توسعه بخش کشاورزی خبرداد.

نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم‌زمان با آغاز ایام الله دهه فجر

 

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر بیان کرد: باهمت دولت در بحث مصوبات سفر و تغییر رویکردها، تولید در بخش کشاورزی از حالت رکود خارج شد و در استان برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای رشد تولید متناسب با رشد جمعیت انجام شد که پیش‌بینی افزایش 2.5 درصدی می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به تکمیل زنجیره‌ها و بارندگی‌های خوبی که داشتیم رشد تولید در بخش کشاورزی بیش از چهار درصد افزایش داشت و بیش از 80 هزار تن افزایش تولید رقم خورد و تولید از یک‌میلیون و 630 هزار تن به یک‌میلیون و 700 هزار تن رسید.

برزگر با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی 83 هزار بهره‌بردار داریم توضیح داد: بخش کشاورزی دو هزار و 600 نفر تعهد اشتغال در یک سال گذشته داشت که تاکنون 91 درصد سهم اشتغال در سامانه رصد ثبت‌شده است و تا پایان سال به 100 درصد تعهد خواهیم رسید.

وی با توجه به اینکه کشور ایران، کشوری خشک است و متوسط بارندگی کمتر از یک‌سوم دنیا و پتانسیل تبخیر سه برابر دنیا و راندمان آبیاری نسبت به دنیا کمتر است، پس باید به سمت افزایش بهره‌وری پیش برویم که در این راستا اتفاقات خوبی در حوزه بذر نهال به‌عنوان نهاده‌های مؤثر در حوزه‌ی بهره‌وری افتاد و یکی دیگر از برنامه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری، اجرای الگوی کشت است که افزایش تولید محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی، غلات و نباتات صنعتی را داشتیم که در غلات بیش از 93 درصد،دانه روغنی بیش از 50 درصد و در چغندرقند نیشکر 100 درصد برنامه ابلاغی الگوی کشت اجرا شد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی جاری در 60 هزار هکتار انجام شد که کل دیمزار در استان را پوشش دهیم  که تا امروز 98.3 درصد محقق شد.

برزگر یادآور شد: تاکنون 30 درصد برنامه کشاورزی قراردادی که جز پنج استان اول کشور هستیم محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان بهره‌وری از برنامه‌های مهم در استان است و امسال توسعه گلخانه‌ها تا دهه فجر به 100 هکتار خواهد رسید که 60 هکتار نیز در حال احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در بخش کشاورزی بر اساس سند آمایش هدف‌گذاری‌ها انجام شد در نیمه غربی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام انتقال آب را داشتیم که هم‌زمان باسیاست‌های حوزه‌ی آب در استان اجرای 26 پروژه‌ی تأمین و انتقال آب در بخش غربی استان آغاز شد و در لایه‌ی میانی، به‌منظور اجرای طرح سد به یدکان با قرارگاه امام حسن (ع) قرارداد انعقاد شد که مجموعاً 13 هزار هکتار اجرای پروژه‌های انتقال آب  آغاز شد که حدود دو هزار هکتار اجرا شد.

وی اضافه کرد: اجرای بیش از دو هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری آغاز شد و 120 رشته قنات لایروبی شد که جهش بسیار خوبی در این حوزه بود که هم‌اکنون 58 درصد اراضی استان یعنی بیش از 70 هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد.

برزگر توضیح داد: در نیمه شرقی با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم، راه‌اندازی مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای را در دستور کار قراردادیم که 19 مجتمع دولتی و 26 مجتمع در بخش خصوصی جمعاً در سطح 1395 هکتار، مجوزات لازم اخذ شده است و 23 مجتمع گلخانه‌ای از 26 مجتمع خصوصی در حال احداث هستند و 300 هکتار مجتمع دولتی مانند مجتمع گلخانه‌ای گندمان، نقنه، یانچشمه و جغدان زیرساخت‌ها آماده شده است و در حال اجرا هستند.

وی بیان کرد: در حوزه دامی 43 مجتمع دامپروری برای 43 شهر استان را شروع کردیم که احداث 15 مجتمع در سطح 300 هکتار شروع‌شده و مجتمع‌های سامان، گهرو، نقتنه و گندمان در حال اجرا هستند که هم‌زمان با دهه فجر امسال مجتمع سفیددشت و گوجون به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: دو زنجیره‌ی آبزیان و زنجیره‌ی بادام از زنجیره‌های راهبردی برای استان تعریف شد که راه‌اندازی مرکز ملی  تشخیص آبزیان در حوزه‌ی دامپزشکی و درمانی در بخش تحقیقات شیلات یک خواسته‌ی 12 ساله بود که محقق شد، خوشبختانه زنجیره تولید آبزیان وفرآوردها و هم نهاده‌های قبل از تولید شتاب خوبی گرفتند و بعد از هشت سال که تولید 20 تا 23 هزار تن بود امسال به 30 هزار تن رسید که بحث صادرات بازارهای جدیدی ایجاد کرد و اجرای بخش تحقیقات می‌تواند آینده بهتری برای استان فراهم کند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: شهرک تخصصی بادام برای نخستین بار در استان آغازشده است که  معرفی 44 سرمایه‌گذار به شرکت  شهرک‌های صنعتی استان جهت آغاز راه‌اندازی انجام شد و انجمن بادام تشکیل شد تا بتواند فرایند صادرات را تسهیل کند  که صادرات بادام در سال گذشته 370 تن بود که امسال به بیش از هزار و 600 هزار تن رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید