Iranian Agriculture News Agency

احداث ۹۰ هکتار واحد گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۳۰ هکتار گلخانه در استان وجود داشت، این میزان امروز به ۹۰ هکتار رسیده است و ۶۰ هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در استان در حال احداث هستند.

احداث ۹۰ هکتار واحد گلخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر در دیدار با امام جمعه شهرستان بروجنپ بیان کرد: کشاورزی این شهرستان در مقطعی رونق زیادی داشت و دشت‌های سفیددشت، فرادنبه، گندمان و بلداجی چاه‌های زیادی حفر شد.

وی افزود: شهرستان بروجن قطب کشت سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری و حتی بخشی از کشور بود، در سال‌های اخیر به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب، با شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، روبرو شده‌ایم و منابع آبی به شدت محدود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سند آمایش سرزمین در حوزه کشاورزی دو راهبرد اساسی در نیمه غربی و شرقی استان در نظر گرفته شد، در نیمه غربی تخصیص‌های حوزه کارون را داریم، از کوهرنگ تا فلارد که متوسط بارندگی در آن بالای ۵۰۰ میلی لیتر است.

برزگر خاطرنشان کرد: در نیمه شرقی چهارمحال و بختیاری با یک وقفه حدود ۱۵ ساله مواجه شدیم، کشاورزی در مقطعی در نیمه شرقی استان رها شد و غیر از اجرای سامانه آبیاری کاری انجام نگرفت.

وی اضافه کرد: در نیمه شرقی چهارمحال و بختیاری متوسط بارندگی زیر ۲۵۰ میلی لیتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: باید با آب و زمین کم در شهرستان بروجن اشتغال ایجاد کنیم تا بتوانیم کاستی‌هایی که در طول سال‌ها در حوزه کشاورزی در این استان ایجاد شده است را جبران کنیم.

برزگر گفت: به جهت توسعه کشاورزی در شهرستان بروجن، ایجاد مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌ای مطرح شد که بسیاری از این واحدها تکمیل شده و بخشی دیگر در مرحله اجرا هستند، همچنین توسعه واحدهای سردخانه‌ای در این شهرستان به لحاظ واقع شدن آن در مسیر محورهای ترانزیتی و همچنین موقعیت آب و هوایی ویژه‌ای که دارد، مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ سردخانه در حال احداث با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن در شهرستان بروجن وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: پیشنهاد شد تا شهرک تولید نهاده‌های کشاورزی در بروجن احداث شود تا تولید بذر، کود، سم، نهال، تجهیزات آبیاری، ماشین‌آلات و عدوات کشاورزی قرار است در شهرک کُنرک انجام شود.

برزگر با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌ها در شهرستان بروجن نسبت به دو سال گذشته تقریباً سه برابر شده است، یادآور شد: مهم‌ترین چالش در این زمینه، گاز است، حال آنکه چهار خط سراسری انتقال گاز از شهرستان بروجن عبور می‌کند، اجازه برداشت گاز برای توسعه واحدهای گلخانه‌ای به ویژه در فرادنبه و سفید دشت داده نمی‌شود.

وی افزود: اولین کارخانه تولید سموم و دفع آفات و نباتات در شهرستان بروجن آماده بهره‌برداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۳۰ هکتار گلخانه در استان وجود داشت، این میزان امروز به ۹۰ هکتار رسیده است و ۶۰ هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در استان در حال احداث هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید