Iranian Agriculture News Agency

رتبه دوم چهارمحال و بختیاری در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، گفت: در حال حاضر استان چهارمحال بختیاری رتبه دوم توسعه آبیاری را نسبت به سطح اراضی آبی کشور به خود اختصاص داده است.

رتبه دوم چهارمحال و بختیاری در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر در جلسه کارگروه ماده 11 قانون افزایش بهره‌وری، بیان کرد: توسعه بیش از هزار و 750 هکتار سامانه‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به مبلغ 52 میلیارد تومان، لایروبی و مرمت 130 رشته قنات از 841 رشته‌ قنات استان با اعتبار 29.5 میلیارد تومان از اقدامات خوبی بود که در بخش کشاورزی استان اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: اقداماتی در راستای تامین آب با اعتباری بالغ‌بر 200 میلیارد تومان در 26 پروژه حوزه کارون با مساحت 13 هزار هکتار شکل گرفت. در این جلسه نحوه مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی در قالب طرح جامع آب در لایه غرب استان در زمینه پروژه‌های تامین و انتقال آب و جذب تخصیص‌های حوزه کارون 4 در لایه میانی و لایه شرقی استان مطرح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و لایروبی و مرمت قنوات منجر به افزایش و بهره‌وری فیزیکی و راندمان آبی در استان شده است و حتما این دست اقدامات به شکل ویژه‌تری دنبال می‌شوند. 

وی توضیح داد: در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم توسعه آبیاری را نسبت به سطح اراضی آبی کشور به خود اختصاص داده است. در این جلسه در رابطه با لزوم صدور پروانه‌های مصرف معقول به‌منظور برقرار نبودن و تثبیت حق‌آبه‌های کشاورزان استان از منابع آب سطحی همچون چشمه‌ها و قنوات مورد بررسی قرار گرفت و نحوه تشکیل پرونده بابت پروژه‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با فرم‌های حق‌آبه یا پروانه‌های مصرف معقول بررسی شد. 

وی گفت: مقرر شد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری استان چهارمحال و بختیاری در منابع آبی سطحی انجام شود. با توجه به اینکه بیش از 75 درصد آب بخش کشاورزی استان وابسته به منابع آب زیرزمینی است، به‌منظور کاهش این وابستگی و افزایش بهره‌وری در حوزه منابع آب سطحی از جمله چشمه و قنوات، تصمیم‌‌هایی در خصوص نحوه تشکیل پرونده سامانه‌ها با کمک فرم‌های حق‌آبه گرفته شد . 

برزگر خاطرنشان کرد: در هر حال منابع اصلی و قدیمی بخش کشاورزی منابع آب سطحی از جمله قنوات هستند که به نظر می‌رسد باید به استفاده بهینه از این منابع در راستای توسعه بخش کشاورزی و امنیت بازگردیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید