Iranian Agriculture News Agency

راه‌اندازی تحقیقات شیلات درچهامحال و بختیاری یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان رتبه‌های برتر در تولید ماهی سردآبی گفت: راه‌اندازی تحقیقات شیلات در استان به‌عنوان یک ضرورت است.

راه‌اندازی تحقیقات شیلات درچهامحال و بختیاری یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر در دیدار با معاون وزیر جهادکشاوزی افزود: در بحث گیاهان دارویی در استان جشنواره موسیر برای تأمین نهاده و جمع‌آوری دانش بومی موسیر با همکاری مرکز تحقیقات برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه استان در اجرای برنامه الگوی کشت امسال ۹۲ درصد برنامه ابلاغی تات انطباق و یک سال استثنایی ازلحاظ تولید داشتیم، افزود: در برنامه ۲/۵ درصد افزایش تولید را هدف‌گذاری کردیم درحالی‌که متناسب با نرخ جمعیت امسال یک سال استثنایی را پشت سر گذاشتیم و بالای ۶ درصد افزایش تولید در بخش کشاورزی داشتیم.

به گفته وی، در سال جاری در بخش تولید علوفه و نباتات صنعتی ۳۰۰ هزار تن تولید و در بخش سردرختی نیز افزایش قابل‌مقایسه‌ای را شاهد بودیم.

برزگر افزود: در سال جاری صادرات بادام از ۳۰۰ تن مغز بادام به نزدیک یک هزار و ۳۰۰ تن رسیده است که برابر سه سال گذشته صادرات بادام داشتیم.

به گفته وی، در بحث آبزیان و ماهی سرد آبی نیز سال گذشته ۷۰۰ تن صادرات داشتیم که این میزان در سال جاری به هشت هزار تن افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاوزری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون زنجیره تولیدآبزبان و ماهیان سرد آبی در استان فعال و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش زنجیره آبزیان استان است، گفت: هم‌اکنون ۲۱ کارخانه خوراک ماهی سرد آبی در استان فعال است.

به گفته وی، سال گذشته ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان تولید شد و در سال جاری نیز بالای ۳۰ هزار تن تولید داشتیم و کارخانه‌های فراوری و بسته‌بندی نیز فعال‌شده است.

وی توضیح داد: در سفر رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی مرکز تشخیص بیماری‌های آبزیان تصویب شد و مصوب شد که از محل فروش اموال، بحث ساختمان این مرکز راه‌اندازی و از محل اعتبارات شیلات نیز تجهیزات این مرکز فراهم شود.

برزگر خاطرنشان کرد: برای تکمیل زنجیره شیلات و تحقیقات شیلات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در حوزه آبزیان تهیه‌شده است و فعال کردن مرکز تحقیقات شیلات استان در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به فعال شدن ایستگاه تحقیقات بادام و همچنین افزایش تولید و صادرات بادام، افزود: هم‌اکنون ۴۴ واحد فرآوری در شهرک تخصصی بادام استان جوازتاسیس دریافت کردند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون برای تکمیل زنجیره تولید ماهیان سرد آبی به راه‌اندازی و توسعه واحدهای تکثیر تخم چشم زده موردنیاز است.

وی به فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی دربلداجی درزمینهٔ تولید تخم‌مرغ یا بذرهای هیبریدی با مشارکت سازمان نظام‌مهندسی تأکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید