Iranian Agriculture News Agency

از بین رفتن پوشش گیاهی باعث ایجاد سیل می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: می‌‌گویند سیل آمد، اما این ما هستیم که سیل را به وجود می‌آوریم، وقتی پوشش سطح زمین از بین رود قطعاً سیل به وجود می‌آید.

از بین رفتن پوشش گیاهی باعث ایجاد سیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، اصغر احمدی در همایش استانی روز جهانی خاک، بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار تأثیرگذار در خاک کشور، اقدامات بیولوژیک یا کاشت درخت است که این کار در کشور به‌صورت رسمی و علمی از سال 1402 شروع‌شده است.

وی اضافه کرد: اقداماتی ازجمله آبخیزداری و درختکاری و اقدامات بیولوژیک یک‌قسمتی از کارها برای حفظ خاک کشور است. قسمت دیگر آن به اقدامات زیست‌محیطی و محافظت از خاک کشور جهت تأمین امنیت غذایی است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای طرح‌ها نیاز به همکاری مردم‌داریم، اگر مردم همکاری نکنند هیچ طرحی موفق اجرا نمی‌شود. هر اقدامی مردمی شد اثربخشی آن بیش از اقداماتی است که مسئولان اداری و اجرایی انجام می‌دهند.

وی گفت: انتظار می‌رود طرح کاشت یک میلیارد درخت را مردم همراهی کنند‌ و به این طرح احترام بگذارند. امروز همایش روز جهانی خاک بوده که متأسفانه این موضوع مورد کم‌لطفی قرارگرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه از شعار تا عمل بسیار فاصله وجود دارد، گفت: اگر شما نگران حفظ خاک کشور هستید مقوله‌های کارشناسی و محورهای مراقبت از کار را باید دقیقاً بررسی کنید. تنها اداره کل منابع طبیعی نیست که باید در حوزه بیولوژیک و آبخیزداری فعال باشد.

وی با اشاره به اینکه می‌گویند سیل آمد، اما این ما هستیم که سیل را به وجود می‌آوریم، افزود: وقتی پوشش سطح زمین از بین برود قطعاً سیل به وجود می‌آید.‌ در سیل بارده یک‌طرف دارای پوشش گیاهی همگون بود که آسیبی ایجاد نکرد، اما آن قسمتی که پوشش گیاهی آسیب‌دیده بود، سیلاب ایجاد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در کل استان چهارمحال و بختیاری 120 بند خاکی و 4 هزار سازه سنگی و ملاتی ایجادشده است که اقدامات بسیار مؤثر در جهت تثبیت خاک هستند. با این اقدامات می‌توان مراقب مهم‌ترین منبع پایه تولید و امنیت غذایی بود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: بر مبنای یکسری از معاهدات بین‌المللی تمام کشورهای جهان موظف به ایجاد فضای سبز شدند. طرح کاشت یک میلیارد درخت به‌فرمان مقام معظم رهبری در سال گذشته است. امید است با همکاری مردم این طرح به‌خوبی اجرا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید