Iranian Agriculture News Agency

همایش روز جهانی خاک در استان چهارمحال وبختیاری برگزار شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، در ششمین همایش استانی روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری با شعار "خاک و آب منشأ زندگی" که با حضور جمعی از بهره‌برداران بخش کشاورزی برگزار شد، گفت: روز جهانی خاک فرصتی برای بهره‌وری و تفکری نو در خصوص حفاظت از ثروت پایداراست.

همایش روز جهانی خاک در استان چهارمحال وبختیاری برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر بیان کرد: خاک، منبع عظیم و ثروت گران‌قدر است که بسیاری از مسائل حیاتی و نیازهای ضروری انسان و جامعه به آن وابسته است و روز جهانی خاک یک بزرگداشت سالانه است که به نمایان‌سازی اهمیت خاک برای جوامع در سرتاسر جهان کمک می‌کند و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را آشکار می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه این استان به‌عنوان یکی از پنج استان برتر در حوزه خاک و توسعه پایدار کشاورزی انتخاب‌شده است، افزود: اقدامات اساسی انجام‌شده در راستای امور زیربنایی در حوزه آب‌وخاک، بهبود وضعیت ماده آلی خاک، انجام کشاورزی حفاظتی، ارائه آموزش به بهره‌برداران و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهینه از خاک از مهم‌ترین عوامل انتخاب این استان به‌عنوان استان برتر در حوزه خاک به شمار می‌رود.

برزگر تأکید کرد: بررسی نقش کودهای شیمیایی در کیفیت خاک، مدیریت مربوط به پسماندهای کشاورزی، فرسایش خاک و سایر آسیب‌های مربوط به حوزه خاک در چهارمحال و بختیاری از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: در خصوص ضایعات و پسماندهایی که می‌توانند در افزایش کیفیت خاک مؤثر باشند بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

برزگر با اشاره به اقدامات مؤثر برای رشد تولید و ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: حفظ کاربری و جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

وی گفت: امسال تعداد گزارش‌ها و شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی استان نسبت به سال گذشته حداقل ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

برزگر توسعه زیرساخت‌های آب‌وخاک، توسعه شبکه آبیاری‌ نوین، افزایش باغات دیم در زمین‌های شیب‌دار، لایروبی قنات‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های بخش آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اعلام و تأکید کرد: مجموعه محیط‌زیست برای کاهش پسماندهای حوزه خاک در استان همکاری مطلوبی داشته‌اند که قابل قدردانی است.

در این همایش مقالات علمی ارائه و در پایان، از سه نقشه تناسب اراضی کشت بادام رونمایی شد و از خادمان خاک، فعالان در حوزه حفاظت از خاک برندگان مسابقه نقاشی حفاظت از خاک  تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید