Iranian Agriculture News Agency

چهارمحال وبختیاری راهبر زنجیره ارزش بادام کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و هیات همراه برگزار شد، ازمعرفی استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام خبرداد.

چهارمحال وبختیاری راهبر زنجیره ارزش بادام کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر بیان کرد: انتخاب استان چهارمحال وبختیاری به‌عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام جای خرسندی دارد، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و توسعه صادرات این محصول، گام بزرگی درافزایش ارزش افزوده این محصول برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به پتانسیل‌ها وظرفیت‌های این استان در این حوزه و راه‌اندزی اولین شهرک تخصصی بادام در راستای توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی، از مسئولین کشوری تقاضا داریم در راستای تامین اعتبار لازم جهت راه‌اندازی این شهرک واختصاص تسهیلات به متقاضیان، استان را همراهی کنند.

برزگر افزود: موقعیت ممتاز آب و هوایی، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی متخصص، بهره‌برداری از مرکز تحقیقات بادام سوادجان، نیاز آبی پایین بادام، پایین بودن سرانه سرمایه‌گذاری و بالاترین بازده اقتصادی، از مزیت‌های کشت بادام در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات بادام چهارمحال و بختیاری به وسعت ۳۰ هکتار توضیح داد: شهرک تخصصی بادام سامان با ۳۰ هکتار زمین در مرحله واگذاری به ۷۲ واحد تولیدی است که از این تعداد ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

برزگر ۸۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را واقع در مناطق کوهستانی اعلام و خاطرنشان کرد: این عامل باعث توسعه باغ‌های بادام این استان در زمین‌های شیب‌دار شده است.

وی با اشاره به ماندگاری بالای بادام تا ۴۰ هفته یادآور شد: هم‌اکنون هشت فرآورده از بادام چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که پیش از این خام‌فروشی شده است.

وی افزود: زنجیره ارزش محصول بادام ماندگار است و باعث تحول در اقتصاد کشور و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید