Iranian Agriculture News Agency

تخم ماهی قزل‌آلا برای نخستین بار از چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار در کشور تخم ماهی قزل‌آلا از یک واحد پرورش ماهی استان با بهره‌گیری از تخصص دامپزشکان، فراوری و راهی بازار کشورهای اوراسیا شد.

تخم ماهی قزل‌آلا برای نخستین بار از چهارمحال و بختیاری صادر شد

به  گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، تخم ماهی قزل‌آلا یا خاویار نارنجی یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین مواد خوراکی است. این ماده پروتئینی اگرچه خاویار محسوب نمی‌شود اما به علت میزان بالای ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و اسیدهای چرب، خواص بسیار زیادی دارد و موجب تقویت بدن می‌شود.

محمد اسدی روز جمعه به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از فراوری تخم ماهی قزل‌آلا، این ماده پروتئینی به‌صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شد اما با دانش فنی متخصصان و دامپزشکان استان، این محصول برای نخستین بار در کشور فراوری و صادر شد که روز پنجشنبه نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور نیز از این واحد بازدید و عملکرد فعالان این حوزه را تحسین کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مقصد صادراتی این ماده پروتئینی، کشورهای اوراسیاست که با توسعه این واحد پرورش ماهی، صادرات تخم ماهی قزل‌آلا از استان افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از تشدید نظارت گروه‌های بازرسی استان بر نحوه تولید و عرضه فراورده‌های خام دامی خبر داد و گفت: آزمایش‌های مکرر و مستمری از مزارع پرورش ماهی در استان در حال انجام است که به دنبال آن استانداردهای محصول برای مصرف‌کننده ارتقا یافته است و تمامی ماهی‌های صادراتی و یا مصرف داخل دارای گواهی کیفیت عاری از سموم مضر و رنگ‌های غیرمجاز هستند.

اسدی همچنین از تولید مرغ باکیفیت درجه A در استان خبر داد و گفت: یکی از کشتارگاه‌های طیور استان با ایجاد خط ۲، موفق به تولید مرغ باکیفیت بالا در استان شده است به‌طوری‌که با فعال‌سازی خط ۲، مراحل تولید با دخالت دست حذف می‌شود که این محصول به‌زودی با تولید گسترده وارد بازار استان می‌شود.

وی یادآور شد: با تشدید نظارت‌های بهداشتی در واحدهای تولید مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار و استقرار کادر فنی متخصص، رعایت بهداشت در این مراکز افزایش‌یافته و نگرانی در خصوص شیوع بیماری در این واحدها به حداقل رسیده است.

اسدی همچنین از صدور گواهی و موافقت اصولی بسته‌بندی برای سه واحد از ۶ واحد تولیدکننده تخم‌مرغ در استان خبر داد و گفت: این موضوع احتمال فاسدشدن تخم‌مرغ در فصول گرم سال را کاهش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری همچنین از ریشه‌کن شدن بیماری‌های شایع در کلونی‌های زنبورعسل استان خبر داد و اظهار داشت: در حوزه بیماری‌های دامی نظیر تب برفکی نیز نگرانی‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشت ازمیان‌رفته و موردی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سال جاری گزارش نشده است.

اسدی تقویت همکاری‌های مشترک بین دامپزشکی و دانشگاه‌های استان را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره اعلام کرد و گفت: با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و بهره‌گیری از تخصص و دانش استادان دانشگاهی و یافته‌های علمی استان طی سال‌های اخیر به موفقیت‌های بی‌شماری در خصوص کنترل بیماری‌ها و افزایش سطح تولید در استان دست‌یافته‌ایم.

قابل‌ذکر است، چهارمحال و بختیاری با داشتن حدود ۳۰ کارخانه فعال درزمینهٔ تولید خوراک دام، طیور و آبزیان از قطب‌های صادرات این فراورده‌های خام دامی در کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید