Iranian Agriculture News Agency

اولویت‌گذاری برای تکمیل زنجیره اقتصادی بادام دستاورد نخستین جشنواره بادام

معاون وزیر کشور در اموراقتصادی و مسئول ایجاد زنجیره‌های ارزش اقتصادی در استان‌ها تولید بادام در سامان را یکی ازظرفیت‌های مهم استان و جزء محصولاتی دانست که باید زنجیره اقتصادی آن دراستان تکمیل شود.

اولویت‌گذاری برای تکمیل زنجیره اقتصادی بادام دستاورد نخستین جشنواره بادام

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، محسن کوشش تبار با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام آبی کشوراست، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های اقتصادی شدن این محصول در استان با مرکز تحقیقات بادام و شهرک تخصصی بادام مهیا شده است که تولید ارقام اقتصادی و استقرار صنایع تبدیلی جهش بزرگی در درآمدزایی باغداران و افزایش ارزش اقتصادی این محصول برای کشور خواهد داشت.

مسئول ایجاد زنجیره‌های ارزش اقتصادی در استان‌ها گفت: با تأکید وزیر کشور تاکنون در ۳۱ استان، ۶۲ محصول با ارزش اقتصادی شناسایی‌شده است که گروه‌های تخصصی، دستگاه‌های اجرایی و راهبران اقتصادی در استان‌ها نیز شکل‌گرفته تا محصولات را از تولید تا صادرات پشتیبانی می‌کنند.

کوشش تبار افزود: ماهیان سردابی و بادام نیز دو محصول دارای ارزش اقتصادی در چهارمحال و بختیاری است که در اولویت استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ در استان هستند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه ۷۰ درصد محصول بادام از شهرستان سامان وبن برداشت می‌شود شهرستان سامان را قطب تولید ۹۰ درصد بادام مامایی کشور دانست که بومی چهارمحال و بختیاری است و امسال چهارمحال و بختیاری با ۲۵ هزار تن بادام برای دهمین سال متوالی رتبه نخست بادام آبی کشور را کسب کرده است.

برزگر افزود: نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی بادام مهم‌ترین خلأ موجود است که با واگذاری ۷۰ واحد شهرک تخصصی زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی و کوتاه شدن دست واسطه‌ها از این محصول اقتصادی فراهم می‌شود.

سرپرست فرماندار شهرستان سامان هم گفت: هم‌اکنون ۲۰ هزار هکتار از باغات این شهرستان بادام است که زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را به‌صورت مستقیم در این شهرستان فراهم کرد ه است.

در این مراسم از باغداران نمونه، باغداران پیشرو، صادرکنندگان، پژوهشگران و کسانی که در زنجیره ارزش بادام در شهرستان فعال هستند تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید