Iranian Agriculture News Agency

برگزاری اولین جشنواره انگور استان چهارمحال وبختیاری در آستانه عید ولادت پیامبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در اولین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری، ایجاد نشاط اجتماعی در آستانه عید ولادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را یکی از اهداف اصلی جشنواره برشمرد و بیان کرد: شور و نشاط اجتماعی تاثیر زیادی در جذب نگاه نوجوان و جوانان به برنامه‌های درون‌مرزی و دوری از برنامه‌های برون‌مرزی دارد.

برگزاری اولین جشنواره انگور استان چهارمحال وبختیاری در آستانه عید ولادت پیامبر

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر گفت: در استان بیش از 50 هزار تن تولید انگور در سطحی بیش از چهار هزار هکتار داریم که شهرستان کیار رتبه اول تولید انگور در استان را دارد علاوه بر اینکه انگور ازلحاظ ارزش غذایی یکی از ارزشمندترین میوه‌ها است و با توجه به نیاز آبی پایین این محصول، و با توجه به اینکه گل‌دهی این محصول در اردیبهشت‌ماه است و استان چهارمحال در این زمان از سرمای بهاره عبور کرده پس توسعه کشت این محصول ضرورت دارد که خوشبختانه نقشه تناسب اراضی باغات انگور به شکل آبی و دیم تنظیم‌شده است. استان یکی از استان‌های بی‌نظیر برای توسعه باغات انگور است و در تدوین برنامه الگوی کشت باغات استان لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: امسال به لطف خداوند متعال سال بسیار خوبی در مقایسه با چند سال اخیر برای تولیدات باغی و زراعی بود وقطعا باید جشنواره‌های شکرگزاری محصول در استان برگزار می‌شد.

برزگر جشنواره انگور را فرصتی برای ایجاد نشاط و شادابی توأم با انتقال فرهنگ‌های بین نسلی عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف برپایی این جشنواره معرفی استعدادها و ظرفیت‌های گردشگری منطقه و نشان دادن تنوع‌های موجود در چهارمحال و بختیاری است که می‌تواند تأثیر بسزایی در گسترش دامنه تأثیرات گردشگری کشاورزی و اقتصاد آن در منطقه داشته باشد. 

برزگر ادامه داد: از سرمایه‌گذاران در خصوص راه‌اندازی کارخانه‌ها فراوری این محصول استقبال می‌کنیم و موردحمایت قرار خواهند گرفت.

سهم 60 درصدی شهرستان کیار از تولید انگور چهارمحال و بختیاری

مدیر جهاد کشاورزی کیار گفت: حدود 43 درصد از سطح زیر کشت و 60 درصد از تولید انگور چهارمحال و بختیاری به این شهرستان و به‌ویژه شهر گهرو اختصاص دارد.

امرالله اسماعیلی صبح امروز در اولین جشنواره انگور چهارمحال و بختیاری گفت: شهرستان کیار رتبه نخست تولید انگور در استان را دارد و بالغ‌بر یک هزار و ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت تاکستان‌های این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار ادامه داد: حدود ۴۳ درصد از سطح زیر کشت و ۶۰ درصد از تولید انگور چهارمحال و بختیاری به این شهرستان و به‌ویژه شهر گهرو اختصاص دارد.

وی، افزود: حدود دو هزار خانوار در منطقه گهرو و روستاهای اطراف آن به شغل باغداری مشغول هستند و به ازای هر هکتار تاکستان ۱۰۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این منطقه ایجادشده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کشت ارقام انگور که پر بازده و بازارپسند با عملکرد بالا و زودرس است یکی از ضرورت‌های پرورش این محصول در شهرستان کیار و به‌ویژه منطقه گهرو محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: درحالی‌که حاضر حدود ۷۵ درصد از محصول انگور شهرستان به‌صورت تازه خوری به میدان‌ها میوه و تره‌بار استان‌های هم‌جوار ارسال و حدود ۲۵ درصد نیز به‌صورت غوره، آبغوره، رب انگور، سرکه، انواع کشمش و شیره فرآوری شده و به بازار عرضه می‌شود، بنابراین لازم است تکمیل زنجیره تولید و ارزش این محصول موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

در پایان نمونه‌های تولید این محصول مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید