Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح تحقیقاتی ۱۲ واریته جدید سیب‌زمینی در شهرستان بروجن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجن، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد سیب‌زمینی بذری کشور در این شهرستان تولید و علاوه‌بر تامین نیاز بذر استان به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود، بنابراین نیاز به تحقیقات و پژوهش در زمینه تولید و معرفی بذور جدید با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب امری اجتناب ناپذیر است.

اجرای طرح تحقیقاتی ۱۲ واریته جدید سیب‌زمینی در شهرستان بروجن

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسن رحمانی بیان کرد: محدودیت منابع آب و عوامل محدودکننده در اواخر دوران رسیدگی سیب‌زمینی در ارقام میان رس و دیررس و نیز احتمال وقوع بارش‌های پاییزه و افت دما در زمان رسیدگی محصول، سبب شده که توجه بیشتری به معرفی و استفاده از ارقام جدید سیب‌زمینی در منطقه با توجه به شرایط اقلیمی انجام شود.

وی افزود: بنابراین پژوهشی، با هدف بررسی سازگاری و پایداری ۱۲ رقم جدید خارجی (تولید شرکت HZPC هلند) شامل ارقام اسپرینتر، ساپرودی، ملودی، جانکی، دونستار، کایمن، آنابل، دابل فان و... در مقایسه با دو رقم شاهد شامل اگریا و کلمبا در چهار تکرار و ۵۶ قطعه در شهرستان بروجن انجام شد.

وی ادامه داد: این طرح برای اولین بار توسط مرکز تحقیقات با همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان، در مزرعه آقای محمد علایی واقع در اراضی فرادنبه پیاده‌سازی شد.

وی گفت: در این طرح صفاتی نظیر طول دوره رسیدگی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، میزان ماده خشک محصول، قابلیت انبارداری، میزان عملکرد، میزان تولید نشاسته، بررسی قابلیت کاربرد در صنایع تبدیلی و تکمیلی (تولیدچیپس، نشاسته و ...) و کاربرد در صنایع پزشکی و مصارف دارویی در ارقام مذکور، مورد بررسی، آزمایش و مقایسه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب و معرفی بهترین و سازگارترین رقم (ارقام) متناسب با شرایط اقلیمی سردسیر استان، در جهت دستیابی به عملکرد بالا، از مهم‌ترین اهداف اجرای این قبیل طرح‌ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید