Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم چهارمحال وبختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، در اولین نشست هماهنگی اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم، از آغاز اجرای این طرح درمزارع گندم در سطح استان خبرداد.

اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم چهارمحال وبختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری،  سیروس بیک بکان بیان  کرد: در سال‌های گذشته بحث امنیت و اقتدار غذایی به‌عنوان یک واژه غالب در وزارت جهاد کشاورزی هدف‌گذاری و تلاش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف بزرگ انجام شده که قابل تقدیر است؛ اگر آمار تولید گندم را در سال‌های گذشته رصد کنیم نشان می‌دهد که یک همت همگانی برای افزایش ضریب امنیت غذایی به خصوص قوت غالب مردم، به ویژه گندم انجام شده است.

وی، با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح برطرف شدن خلاء عملکرد گندم با اجرایی شدن این طرح است، گفت: خلأ عملکرد به فاصله یا اختلاف بین عملکرد واقعی کشاورزان و عملکردی که می‌توانستند با مدیریت مطلوب برداشت کنند، گفته می‌شود. 

بیک بکان ادامه داد: استفاده از بذور اصلاح شده، کشت حفاظتی و مدیریت آفات و آلودگی‌ها و تغذیه مناسب از اقداماتی است که در اجرای این طرح مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: ضمن ارائه طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم، به مسئله‌یابی و شناسایی محدودیت‌ها و عوامل ایجادکننده خلاء عملکرد، انتخاب و به کارگیری راهکارهای فناورانه برای حل مسائل شناسایی شده متناسب با شرایط موجود اقدام می‌شود.

 همچنین مدیر ترویج و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان، توضیح داد: شروع طرح،  سال زراعی 1403-1402 است و به مدت سه سال زراعی با به کارگیری تجربه گندم‌کاران پیشرو در مزارع  اجرا می‌شود.

مسعود میرزایی بیان کرد: 17 مزرعه نوآوری، پنج کانون یاد گیری و پنج سایت الگویی در استان فعال است که امیدواریم جهت اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم استان با کمک 50 کشاورز پیشرو در مزارع آبی و25 کشاورز پیشرو در مزارع دیم کاهش فاصله عملکرد در مزارع نمونه و میانگین خواهیم رسید.

در کشور افزایش عملکرد گندم با به کارگیری تجربه گندم‌کاران پیشرو در مزارع آغاز شده است که بر این اساس "طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم" با همکاری دفتر ترویج موسسه آموزش و تحقیقات، معاونت زراعت و مجری طرح گندم طراحی و تدوین شده و قرار است چهار هزار و ۲۲۵ گندم‌کار را به‌عنوان کشاورزان پیشرو به مزرعه برساند.

بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد عملکرد فعلی گیاهان زراعی مهم کشور بین 36 تا 59 درصد از پتانسیل آن است که به معنی 41 تا 64 درصد خلاء عملکرد است.  در حالی‌که  با رفع این خلاء تا 80 درصد پتانسیل عملکرد، می‌توان تولید دیم کشور را تا دو برابر و تولید آبی را نیز به شرط تأمین منابع آبی مورد نیاز به همین میزان ارتقاء داد.

انتظار می‌رود در پایان سال و ابتدای این طرح که خلاء عملکرد میان پتانسیل عملکرد و رکوردهای عملکرد، به میزان 100 درصد و همچنین خلاء عملکرد میان رکوردهای عملکرد و میانگین تولیدی گندم‌کاران به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید