Iranian Agriculture News Agency

پرداخت ۶۹۰ میلیارد تسهیلات در چهارمحال و بختیاری

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶، بیش از هزار پرونده به موسسات عامل معرفی شد و ۶۹۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی برای ۴۵۰ اشتغال از این محل پرداخت شد.

پرداخت ۶۹۰ میلیارد تسهیلات در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری، حسین برزگر با تبریک هفته دولت، بیان کرد: در ابتدای سال 1402 از محل اعتبارات بند ب تبصره 16، بیش از هزار پرونده به موسسات عامل معرفی شد و 690 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی برای 450 اشتغال از این محل پرداخت شد.

وی توضیح داد: تا پایان تیرماه و از هفته گذشته با مشارکت بنیاد برکت از اعتبارات بند ب تبصره 18 بابت اشتغالزایی، پرداخت تسهیلات آغاز شده است. به طرح‌هایی که در حوزه کشاورزی، دام‌ و طیور، آبزیان، شیلات، اصلاح و نوسازی باغات و اصلاح و نوسازی جایگاه دام، حذف و جایگزینی باغات قدیمی و فرسوده و ... هستند، تسهیلات ارائه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: دو برابر این اعتبار که از طریق جهاد کشاورزی پرداخت شده توسط نهادهای حمایتی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، کمیته امداد در بخش کشاورزی پرداخت شده است. مجموعا بیش از هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده از محل منابع بند ب تبصره 16 از ابتدای سال تاکنون در زیربخش‌های مختلف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد که در راستای ایجاد مشاغل خرد و مشاغل نیمه صنعتی از محل منابع موجود تا پایان سال با کمک نهادهای حمایت‌گر زیربخش‌های مختلف در حوزه اشتغال روستایی و عشایر کمک بیشتری کند تا تعهد هفت هزار و 500 نفری اشتغال برای بخش کشاورزی از این محل محقق شود.

400 درصد بهره برداری بهینه از آب موجود در روستای هرچگان

برزگر با اشاره به ساماندهی سامانه‌های آبیاری به‌منظور ارتقاء بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، گفت: معمولا جوامع محلی به‌صورت سنتی آبیاری می‌کنند، روستای هرچگان یکی از روستاهایی بود که قنوات خوبی داشت اما استفاده بهینه از منابع آب نداشت.

این روستا چهار رشته قنات با آب دهی حدود 120 لیتر بر ثانیه داشت که کمتر از 80 هکتار کشاورزان کشت می‌کردند که با مشارکت دولت و سرمایه‌گذار سامانه آبیاری تحت فشار برای 350 هکتار طراحی شد.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به 250 هکتار از این طرح، دو فقره استخر حجیم ذخیره آب بزرگ به همراه اجرای لوله‌گذاری مسیرهای آب انجام شده است و حجم سرمایه‌گذاری در این طرح نزدیک به 400 میلیارد ریال است که علاوه بر 80 هکتار کشت کشاورزان، امسال نزدیک به 170 هکتار سرمایه‌گذار کشت کرده و تا پایان سال این طرح کامل می‌شود.

برزگر در پایان یادآور شد: در راستای ارتقاء بهینه توانستیم 400 درصد بهره‌برداری بهینه از آب موجود در روستای هرچگان را اصلاح و افزایش دهیم. به نظر می‌رسد در روستاهای زیادی در سطح استان امکان اجرای این دست طرح‌ها وجود دارد تا بتوان با منابع آب و خاک محدود، تولید و اشتغال را رونق داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید