Iranian Agriculture News Agency

ممنوعیت خروج دام زنده بدون مجوز از چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: خروج دام زنده بدون مجوز از استان ممنوع و انجام آن مشروط به دریافت مجوز قانونی شد.

ممنوعیت خروج دام زنده بدون مجوز از چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال وبختیاری حسین برزگر، بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری با چالش بازار کشور در عرضه گوشت شاهد خروج دام زنده از چهارمحال و بختیاری بودیم که تبعاتی در بازار گوشت قرمز استان به‌همراه داشت.

وی افزود: بنابراین با مصوبه شورای تامین چهارمحال و بختیاری مقرر شد خروج دام زنده از استان فقط با گرفتن مجوز و به‌صورت محدود انجام شود تا بتوان بازار داخلی استان را به ثبات بیشتری رساند.

برزگر به فعال بودن گوشت قرمز در سه حلقه زنجیره‌های تولید، واسط و عرضه در حوزه پروتئین اشاره و بیان کرد: در زنجیره تولید فرایند تولید تداوم دارد و وضعیت به‌نسبت مناسب است.

وی یادآور شد: ساماندهی حلقه‌های واسط بین زنجیره‌های تولید و عرضه در چهارمحال و بختیاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم ساماندهی کاروانسراها و میدان عرضه دام زنده در استان توضیح داد: از اسفندماه سال گذشته شناسنامه‌دار کردن انواع گوشت در برنامه عرضه در دستور کار قرار گرفت و درجه‌بندی شد.

وی با اشاره به ساماندهی زنجیره‌های حلقه‌های واسط و کاروانسراهای چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری گفت: هم‌اکنون دو کاروانسرای بزرگ در شهرکرد و بروجن به‌عنوان مرکز خرید و فروش دام در تعامل با قیمت سایر استان‌ها فعالیت دارد.

برزگر تاکید کرد: در همین راستا بازدید از کاروانسرای شهرکرد هفته گذشته انجام شد و بازدید از کاروانسرای بروجن در هفته جاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اختلاف قیمت بین کاروانسراهای شهرکرد و بروجن افزود: یکسان‌سازی نرخ در این کاروانسراها اولویت دارد و اطلاع‌رسانی در مورد جلوگیری از خروج دام زنده بدون مجوز انجام شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: پروانه کسب واحدهای کاروانسراها و خرید و فروش دام با فاکتور برای خریداران و فروشندگان در دستور کار قرار دارد.

وی ساماندهی کاروانسراها را از مهم‌ترین برنامه‌های زنجیره تولید در سال‌جاری دانست و یادآور شد: افزایش مجتمع‌ها و واحدهای تولیدی در سامان، نقنه و گندمان در دستور کار قرار گرفته و آماده آغاز عملیات اجرایی برای تامین زیرساخت‌ها شده است.

برزگر افزود: پنج نقطه برای راه‌اندازی کاروانسرای بزرگ و میدان عرضه دام زنده چهارمحال و بختیاری در شهرکرد مکان‌یابی شده و در حال پیگیری دریافت مجوزهای قانونی است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۸ کاروانسرا در شهرستان شهرکرد گفت: دز این کاروانسراها ۸۰ چوب‌دار مشغول به کار هستند و همین تعداد هم در شهرستان بروجن فعالیت دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: طرح ساماندهی حلقه‌های واسط کاروانسراهای استان به‌عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار تا دو هفته دیگر اجرایی خواهد شد.

وی سرانه تولید گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری را ۲.۵ برابر کشور دانست و افزود: سالانه بیش از ۲۷ هزار تُن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

برزگر سرانه سالانه مصرف گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری به‌ازای هر نفر را ۱۲ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: از مجموع گوشت قرمز تولیدی در استان ۱۲ هزار تُن در داخل استان مصرف و بقیه به نقاط دیگر صادر می‌شود.

وی با اشاره به نبود مشکل برای تولید گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: به‌همین منظور می‌توان در ایجاد تعادل بین بازار استان و بازار استان‌های هم‌جوار اقدام کرد.

چهارمحال و بختیاری با دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۸۰ هزار راس دام سنگین از مراکز مهم تولید گوشت قرمز در کشور به‌شمار می‌رود. چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید