Iranian Agriculture News Agency

مکان‌یابی برای ایجاد ۵۰ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال مکان‌یابی برای ایجاد ۵۰ مجتمع دامپروری در استان انجام شده است و عملیات اجرایی ۱۴ واحد دامپروری بزرگ صنعتی در استان با سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها و نهادهای اقتصادی در استان آغاز شده است.

مکان‌یابی برای ایجاد ۵۰ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر بیان کرد: در پنج سال اخیر یک هزار و ۵۰ واحد دامپروری در استان ایجادشده که نیازمند تجمیع در قالب مجتمع‌های دامپروری است و در این راستا امسال مکان‌یابی برای ایجاد ۵۰ مجتمع دامپروری انجام‌شده و تأمین زیرساخت‌های آن در حال پیگیری است.

برزگر سرانه تولید گوشت قرمز چهارمحال و بختیاری نسبت به کشور را ۲.۵ برابر اعلام و خاطرنشان کرد: در حوزه تولید پروتئین به‌عنوان محصولی اساسی و راهبردی در سفره مردم این روزها با افزایش قیمت و نگرانی‌ عمومی در خصوص نرخ زنجیره‌های پروتئینی مواجه شده‌ایم.

وی چهارمحال و بختیاری را یکی از استان‌های دامپروری کشور دانست و یادآور شد: این استان به لحاظ ارتفاع بالا از سطح دریا، بارندگی مطلوب، شرایط کوهستانی، تنوع علوفه، تعداد بالای دام سبک درون‌کوچ و برون‌کوچ موقعیت مطلوبی برای توسعه دامپروری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بابیان وجود دو میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام سنگین شامل گاو شیری و گوساله‌های پرواری در استان توضیح داد: سالانه ۲۷ هزار تن تولید گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود.

وی سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری را به‌ازای هر نفر ۱۲ کیلوگرم دانست و گفت: سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز در این استان مصرف می‌شود.

برزگر از تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن لبنیات در چهارمحال و بختیاری خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون ۲۲۰ واحد مرغداری با ظرفیت سالانه بیش از ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان فعال است و نیاز سالانه استان به این ماده غذایی ۲۶ کیلوگرم به‌ازای هر نفر است که تمام آن از سوی مرغداران داخل استان قابل تأمین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی و جوجه ریزی، تولیدکنندگان استان می‌توان سالانه ۲۶ هزار تن گوشت مرغ تولید کنند که در سال گذشته با کاهش مصرف در میزان تولید نیز به ۲۲ هزار تن کاهش یافت.

برزگر گفت: بخش قابل‌توجهی از تولید گوشت سفید و پروتئین به نهاده‌های دامی وارداتی به‌ویژه سویا و ذرت وابسته است.

وی گفت: با توجه به بارندگی کمتر از ۴۰۰ میلی‌متر نیمه شرقی استان چهارمحال و بختیاری با ناپایداری منابع آب مواجه است و در این نیمه استان توسعه مجتمع‌ها و شهرک‌های متراکم حوزه کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه دام پُربازده نیز در استان در دستور کار است و در همین راستا راه‌اندازی مجتمع‌های دامپروری در شهرهای بن، سامان، سفیددشت، فرادنبه، گندمان، نقنه و خانمیرزا تسریع شده است.

برزگر افزود: در نیمه شرقی چهارمحال و بختیاری ۴۳ مجتمع دامپروری در حال اجرا است و در نیمه غربی نیز به دنبال اصلاح نژاد دام و افزایش ضریب تبدیل خوراک به گوشت هستیم و در دام کوچ رونیز کاهش پیاده‌روی در بز و گوسفند و افزایش ضریب تبدیل خوراک به گوشت دنبال می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید