Iranian Agriculture News Agency

برزگر خبر داد :

آغاز خرید دام مازاد در چهارمحال و بختیاری

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از امروز با پشتیبانی امور دام و اتحادیه عشایر استان، خرید دام مازاد شروع می‌شود.

 آغاز خرید دام مازاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر صبح امروز در جلسه ستاد رفع محدودیت قرارگاه امنیت غذایی استان، اظهار داشت: به دنبال ایجاد یک ساختار مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان بسیج بوده که در سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و فرایندهای اجرایی بتوان از ظرفیت‌ها استفاده کرد، قطعا وقتی ساختار مستمری با حضور جمعی از دلسوزان، نخبگان و معتمدین تشکیل شود، تصمیمات اثربخشی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای ضریب خودکفایی و امنیت غذایی دغدغه امروز کشور است، افزود: چالش‌هایی در زمینه بخش کشاورزی در راستای ارتقاء بهره‌وری منابع تولید یعنی آب، خاک، نیروی انسانی و... وجود دارد، استان چهارمحال و بختیاری کوهستانی و نسبتا محروم است که در زیر ساخت‌های عمومی بخش کشاورزی نیاز به اقدام جهادی و انقلابی است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: وجود 7 هزار هکتار دشت دینارون 5 هزار و 500 هکتار امام قیس، 2 هزار و 400 هکتار بیدکان و ‌طرح‌های کوچک دیگر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان هستند. در حال حاضر 22 طرح با بیش از 8 هزار هکتار وسعت و 4 هزار نفر اشتغال به صورت نیمه‌تمام با تمامی مجوزات در استان وجود دارد که فعال کردن همه این ظرفیت‌ها در حوزه معیشت، اشتغال و اقتصاد به استان کمک می‌کند.

برزگر بیان داشت: در زمینه خدمات فنی مهندسی، فرایند تولید و خدمات و پشتیبانی از کشاورز می‌توان زمینه همکاری دو سازمان جهاد کشاورزی و بسیج را فراهم کرد. 29 مرکز دهستان در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هدف انقلاب وجود آموزش، کشاورزی و ... برای مردم است و نباید گذاشت محدودیت‌های ساختمان، نیرو و امکانات موجب غفلت از مطالبات و توقعات مردم شود.

وی با اشاره به نظارت‌ها در خصوص بازار، ساخت و سازهای غیرمجاز و نظارت بر مراکز توزیع نهاده، ادامه داد: این مسائل جای دغدغه دارد و باید بیشتر برای ساختارسازی، فرایندسازی و تقسیم کار وقت گذاشت. در خصوص مجوز اراضی شیب‌دار که صادر شده است باید به بهره‌برداری برسند، چرا که این‌ها منابع عمومی کشور هستند و باید دید چقدر از آن‌ها استفاده شده است و هدفمند پیش رفت.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آموزش بنیان توسعه است و اگر به دنبال توسعه در بخش کشاورزی هستیم باید یک برنامه آموزشی منسجم داشت، گفت: در واقع بیش از 77 هزار تولیدکننده در استان وجود دارد که بیش از 80 درصد آن‌ها بی‌سواد و یا کم سواد هستند و طبیعتا بحث آموزش در زمینه بهره‌وری بسیار اثربخش است.

برزگر با اشاره به وجود 16 مرکز خرید گندم فعال در استان چهارمحال و بختیاری، افزود: اگر کسی در خرید گندم مازاد کشاورز، تامین آرد و کاهش وابستگی در محصولات اساسی کمک کند بسیار اثربخش است، از امروز با پشتیبانی امور دام و اتحادیه عشایر استان، خرید دام مازاد شروع می‌شود که نیاز به اطلاع رسانی، هماهنگی و... دارد. در واقع مصوبات خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد اما اجرای خوب مصوبات مهم است تا بتوان در راستای محرومیت‌زدایی و تامین معیشت گام مثبت برداشت.

وی با اشاره به طرح کاداست اراضی کشاورزی، گفت: کشاورز نباید برای یک وام 50 میلیون تومانی با ارزش زمینی که دارد به دنبال ضامن باشد، این شایسته کشاورز نیست در واقع اگر شان کشاورز را بالا بریم طبیعتا جوانان هم به این بخش روی می‌آورند. در بخش کشاورزی بسیج مردم برای کشاورزی می‌تواند کمک کننده باشد، در واقع باید ساختارهای عمومی غیردولتی را تقویت کرد که این کار با تشکیل اتحادیه‌ها در زمینه گلخانه‌ها و ... می‌تواند کمک کننده باشد.

برزگر در پایان با اشاره به جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ها و سیاست‌های خود را برای مردم تبیین کنیم‌. قطعا کمیته شورا بین دو سازمان تشکیل می‌شود، مصادیق بسیار زیادی را می‌توان شناسایی و سپس فرایندسازی کرد، سپاه و بسیج ظرفیت بسیار عظیمی برای امنیت غذایی است که اگر از این ظرفیت استفاده نشود، بخش کشاورزی ضرر بسیاری خواهد دید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید