Iranian Agriculture News Agency

برزگر اعلام کرد :

ارتقای ضریب خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک همگام با افزایش بهره وری منابع آبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ارتقای ضریب خودکفایی در تولید کالاهای اساسی از اولویت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود، اما باید در این موضوع بهره‌وری بالا از منابع آبی در دستور کار قرار بگیرد.

ارتقای ضریب خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک همگام با افزایش بهره وری منابع آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  گفت : تولید و تامین کالاهای اساسی یک مسئله حیاتی برای کشور محسوب می‌شود، بنابراین باید ضریب خودکفایی محصولات استراتژیک کشور افزایش و ضریب وابستگی کاهش پیدا کند.

برزگر با اشاره به اینکه واردات محصولات کشاورزی به‌نوعی وارد کردن آب مجازی است، توضیح داد: اما برای بحث واردات آب مجازی، نیازمند تخصیص ارز هستیم که این مسئله نیز به‌نوعی صرف سرمایه و هزینه کشور است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای مثال این استان سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند، ۲۰ درصد این تولید معادل ۳۰۰ هزار تن است، اگر بخواهیم این میزان را از خارج از کشور وارد کنیم، نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر تریلی نیازمندیم تا این کاهش تولید جبران شود، سوخت و لجستیک مورد نیاز باید چگونه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه وابستگی به واردات محصولات استراتژیک مورد نیاز روزانه مردم و کشت محصولات اقتصادی منطقی نیست، خاطرنشان کرد: برای مثال فلفل دلمه‌ای صادر کنیم، اما کالای اساسی را وارد کنیم، به‌نظر می‌رسد باتوجه به اینکه تراز صادرات کشور نسبت به واردات منفی و درآمد ارزی کم است، منابع مالی برای واردات این محصولات کم خواهد بود.

برزگر افزود: می‌توان در تولید محصولات کشاورزی که جنبه لوکس دارند در مرحله دوم تولید قرار داد، اما در محصولات استراتژِیک و پروتئینی باید ضریب وابستگی کاهش پیدا کند، سیاست‌های تامین امنیت غذایی در کشور نیز در همین راستا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه در استان ۷۰ هزار هکتار اراضی آیش داریم، گفت: مدیریت آب سبز و توسعه دیم‌زارها در دستور کار جهادکشاورزی قرار گرفته است، امسال ۵۰ طرح پایلوت کشت علوفه دیم در استان اجرا شد، باید از منابع موجود آبی، بهره‌وری محصولات را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: واردات محصولاتی مانند جو و گندم باتوجه به شرایط اقتصادی شرایط را سخت خواهد کرد، در سال گذشته ۷۳۰ میلیون تن گندم در جهان تولید شد که حدود ۲۰ درصد مربوط به روسیه و اوکراین است که درگیر شرایط جنگ هستند، ۷۰ درصد در کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و هند تولید می‌شود که مصرف آن‌ها بالاتر از تولید است، بنابراین کمتر از ۱۵ درصد تولید گندم جهان می‌تواند امکان مراوده با ایران را داشته باشد.

برزگر با تاکید بر اینکه در جهان محدودیت تولید غلات وجود دارد، عنوان کرد: جمعیت جهان در حال افزایش است، بنابراین یک شکاف بزرگ بین عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی ایجاد شده و در حال افزایش است، صرف هزینه حاصل از فروش نفت برای واردات محصولات کشاورزی منطقی نیست، باید از منابع آب و خاک استفاده بهینه کنیم و در صورت نیاز به واردات روی بیاوریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان تصریح کرد: چند نرخی بودن قیمت گندم و پرداخت یارانه توسط دولت به این حوزه موجب شده است از ۱۴ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور که وارد یا تولید می‌شود، هشت میلیون تن در چرخه استفاده مفید می‌شود، قیمت آرد باید واقعی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید