Iranian Agriculture News Agency

خسارت 20 هزار میلیارد ریالی سرمازدگی به باغات چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برآورد ریالی میزان خسارت سرمازدگی در بخش زراعی ۱۹۰ میلیارد تومان و در محصولات باغی حدود ۲ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

خسارت 20 هزار میلیارد ریالی سرمازدگی به باغات چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگربا بیان اینکه سال زراعی جاری از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ آغاز شده است، گفت: دو عامل بارش باران بی‌موقع، وزش باد شدید خسارت و سرمازدگی در ۲۶ و ۲۷ اسفند و ۶تا۱۰ فروردین که هجوم توده‌های سرد به شکل جبهه‌ای را داشتیم باعث شد تا باغات استان دمایی را بر اساس آمار رسمی دمای منفی ۱۱ درجه و و آمار غیررسمی دمای منفی ۱۴ درجه را در برخی از باغات استان شاهد باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معمولا کشت گندم، جو و کلزا را در استان داریم که بر اثر سرما خسارت دیده‌اند، افزود: ۳۱ هزار و ۶۸۰ هکتار از سطح زیر کشت این محصولات خسارت دیده‌اند که به‌طور متوسط می‌توان گفت: در گندم میزان ۱۰ تا ۷۰ درصد، جو از ۱۰ تا ۹۰ درصد و کلزا نیز از ۱۰ تا ۴۰ درصد خسارت گزارش شده است.

خسارت ۱۹۰ میلیارد تومانی سرمازدگی بر بخش زراعی

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات ارائه شده حدود ۱۷ هزار تن از تولیدات محصولات زراعی کاهش می‌یابد که برآورد ریالی این میزان خسارت در بخش زراعی ۱۹۰ میلیارد تومان می‌باشد.

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی سرمازدگی در بخش باغبانی

برزگر به خسارت سرمازدگی در بخش باغات اسارت کرد و بیان داشت: در این بخش نیز ۱۵ هزار و ۶۵۰ هزار هکتار از باغات یعنی بیش از یک سوم باغات استان خسارت دیده‌اند که منجر به کاهش ۲۲ هزار و ۳۳۰ تن از محصولات باغی به ارزش ریالی حدود ۲ هزار میلیارد تومان شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: سرمازدگی باغات عمدتاً سرمازدگی بهاره است که در باغات بادام، زردآلو، هلو و مقداری هم در باغات گردو مشاهده می‌شود البته محصولات باغات سیب و انگور هنوز به مراحل رشد نرسیده‌اند که امیدواریم در یک ماه آینده بارندگی خوبی در پیش داشته باشیم تا غلات و زمین‌های زراعی تشنه ما سیراب شوند و خسارت‌ها در سایر باغات جبران شود.

وی بیان کرد: از لحاظ سطح ۳۲ درصد و از لحاظ تناژ ۱۲ درصد محصولات باغی استان در این خسارت‌ها آسیب دیده‌اند.

عمده باغات و کشت‌های پاییزه تحت پوشش بیمه‌اند

برزگر با بیان اینکه عمده سطح زیر کشت پاییزه و باغات استان بیمه هستند، ادامه داد: ۱۵ هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از سطوح زیر کشت محصولات زراعی استان تحت پوشش بیمه‌اند که کشاورزان باید میزان خسارت دیده شده را در سامانه بیمه جهاد کشاورزی وارد کنند.

وی بیان داشت: گزارش کامل از میزان خسارات به اداره کل بحران کشور و استان ارسال شده است که امیدواریم در بخشودگی، تخفیفات و کاهش هزینه‌ها در بخش‌های حوادث غیرمترقبه محصولات کشاورزی و سایر معافیت‌ها از جمله آب‌های سالانه، پرداختی میزان برق و معوق شدن تسهیلات کشاورزان موثر باشد.

گفتنی است هر ساله بخش قابل توجهی از باغات چهارمحال و بختیاری به دلیل سرمای شدید در فروردین ماه، دچار خسارت می‌شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید