Iranian Agriculture News Agency

آغاز مرحله دوم برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهارمحال و بختیاری

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت واکسیناسیون مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی واگیر دامی، از آغاز مرحلۀ دوم برنامۀ ملی ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR در استان خبر داد.

آغاز مرحله دوم برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین صالحی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های عفونی واگیر دامی، از آغاز مرحلۀ دوم برنامۀ ملی ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR در استان خبر داد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای کمک بسزایی در پیشگیری و مدیریت رخداد بیماری‌های عفونی واگیر دارد و در کنار آن، انجام واکسیناسیون مؤثر و به موقع می‌تواند سلامت دام و در نهایت افزایش تولید و سلامت محصولات دامی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: از جمله بیماری‌های عفونی واگیر مهم در صنعت دامپروری، بیماری طاعون نشخواکنندگان کوچک یا PPR است که نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی را مبتلا کرده و می‌تواند تلفات بالایی را سبب شود.

دکتر صالحی ادامه داد: ویروس عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به راحتی با تماس مستقیم و از طریق ذرات تنفسی بین دا‌م‌های بیمار دارای مراتع مشترک یا در میادین دام منتشر می‌شود و احتمال انتقال به دام‌های حیات وحش یا بالعکس از دام‌های حیات وحش به دام‌های اهلی نیز وجود دارد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان بیان داشت: در استان چهارمحال و بختیاری نیز مرحلۀ دوم برنامۀ ملی ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام سبک حساس بطور همزمان با سراسر کشور تحت عنوان «برنامۀ ملی ریشه‌کنی PPR » از اواخر اسفند ماه سال جاری آغاز و تا ابتدای فصل تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت. بنابراین دامداران محترم در این مدت نسبت به دریافت خدمات واکسیناسیون اقدام کنند.

دکتر صالحی اظهار داشت: در سال گذشته در مرحلۀ نخست این برنامه، بیش از دو میلیون و چهارصد هزار رأس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند و انتظار می‌رود در مرحلۀ دوم برنامۀ ملی پیش‌رو حدود دو میلیون و هشتصد هزار رأس دام سبک بالغ و نابالغ تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید