Iranian Agriculture News Agency

قرق دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ

در نشست اعضای کارگروه حقوق عامه چهارمحال و بختیاری به ریاست احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری استان، موضوع حفاظت از پوشش گیاهی دشت لاله واژگون شهرستان کوهرنگ مورد بررسی قرار گرفت.

قرق دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سطح دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ از چهار هزار هکتار به حدود ۴۰۰ هکتار در سال‌های اخیر رسیده است.

احمدی گفت: این دشت در حال زوال است و گونه‌های گیاهی واقع در این دشت در حال انقراض هستند.

وی افزود: تخریب از سوی گردشگران، خشکسالی، چرای مفرط و ... از جمله دلایل کاهش سطح دشت لاله‌های واژگون است.

در ایران لاله واژگون تحت تاثیر دمای هوا از اوایل بهار در نواحی شمالی زاگرس شروع به شکوفایی می‌کند و در مناطق جنوبی در اواسط تابستان به گل می‌نشیند، معمولا از اوایل اردیبهشت ماه گلدهی این گیاه آغاز و تا پایان فصل بارش ادامه دارد.

در ایران براساس سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست، لاله واژگون به عنوان ذخیره ژنتیکی و عنصر زیبایی شناختی قلمداد می‌شود و به همین دلیل حفاظت از آن ضروری است.

گیاه لاله واژگون از جمله گیاهان در خطر انقراض کشور است که هرساله به دلیل برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه‌های طبیعی، بیش از پیش در معرض نابودی قرار دارد، از دست دادن این نعمت بزرگ که از میلیون‌ها سال پیش به ما به ارث رسیده است، ضایعه‌ای بزرگ خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید