Iranian Agriculture News Agency

شیرانی اعلام کرد :

زیرساخت‌ احداث پنج مجتمع گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است

مدر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی هر هکتار گلخانه به صورت میانگین به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: هم اکنون زیرساخت‌های لازم برای احداث پنج مجتمع کشاورزی در استان فراهم شده است.

 زیرساخت‌ احداث پنج مجتمع گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری فراهم شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ابراهیم شیرانی گفت: ناکافی بودن تسهیلات بانکی مورد نیاز، نبود زیرساخت‌های لازم برای احداث گلخانه از جمله گازکشی و  افت فشار گاز، دشواری تامین وثیقه برای بخش عمده متقاضیان که در مناطق روستایی مجوز دریافت کردند، مشاع بودن قالب اراضی، نبود نیروی متخصص در مدیریت تولید، احداث سازها و همچنین ناکافی بودن نیروهای کارگری ماهر از مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه توسعه گلخانه در استان است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هکتار از گلخانه‌های فعال استان تک محصولی و زیر کشت فلفل دلمه هستند، گفت: از ۲ ماه گذشته با کاهش صادرات و موضوع سلامت گلخانه‌داران با مشکل مواجه شدند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بالا بودن هزینه احداث گلخانه و افزایش ۲ برابری هزینه احداث سازه را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: بالا بودن هزینه نهاده‌ها، بذر، سم، کود و سایر موارد از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی اظهار داشت: در استان ۲۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که ۴۲ هزار هکتار از این میزان باغ و ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی است و عمده محصولات باغی استان شامل سیب، هلو، بادام گردو، انگور است و در حوزه تولید بادام این استان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام رتبه نخست کشور را دارد.

به گفته وی، در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که ۳۹۱ گونه دارویی و معطر است و ارزش تولیدات باغی استان نزدیک به یک میلیون تن و ارزش ریالی این محصولات بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است.

شیرانی افزود: در حوزه اصلاح و نوسازی باغات این استان نسبت به برنامه ابلاغی جلوتر است و برنامه اصلاح و نوسازی باغات برای سال آینده ۶۵۰ هکتار پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون برای طرح‌های تامین انتقال آب ۲۶ طرح در دست اقدام است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای توسعه گیاهان دارویی با  توجه به اقلیم آب و هوایی و ارتفاع مناسب و وجود ۲۷ گونه آندمیک در استان ظرفیت خوبی برای توسعه وجود دارد و می‌توان این استان به قطب توسعه  گیاهان دارویی تبدیل شود.

به گفته وی،امسال یک‌هزار و ۶۰۰ نهال و یک میلیون نشاء گیاهان دارویی از جمله باریجه، آنغوذه وکرفس در مراکز تولید نهال و نشا در استان تولید شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون نزدیک ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، موسیر، زعفران، سیاه دانه در استان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید