Iranian Agriculture News Agency

رستم‌پور:

برنامه ریزی توسعه 500 هزار هکتاری باغات در اراضی شیب‌دار

مدیر طرح، برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت:۵۰۰ هزار هکتار برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سال‌های آینده در قالب برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده است.

برنامه ریزی توسعه 500 هزار هکتاری باغات در اراضی شیب‌دار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،شاهین رستم‌پور عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی در شهرکرد، با اشاره به اهمیت توسعه باغات در اراضی شیب‌دار برای نگهداشت آب سبز افزود: در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰۰ هزار هکتار طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار پیش‌بینی شده بود که تا پایان سالجاری این میزان محقق خواهد شد.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، کشور ۵۰۰ هزار هکتار دیگر اراضی شیب‌دار ظرفیت توسعه باغات را دارد و در برنامه هفتم توسعه از تمام ظرفیت مطالعه‌شده برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد و منابع و اعتبارات اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات سفرهای رییس جمهور پیش‌بینی خواهد شد.

رستم‌پور به ظرفیت و پتانسیل چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار اشاره کرد و گفت: در این استان به واسطه استعداها از جمله بارش،آب، خاک مناسب در حوزه توسعه باغبانی ظرفیت خوبی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها به خصوص آب سبز به خوبی استفاده نشده است.

به گفته وی، از ظرفیت بارش زمستانه در این استان برای توسعه کشاورزی و باغبانی استفاده درست نشده و بارش‌ها از چرخه خارج و با جاری شدن در رودخانه از دسترس مردم و بهره‌برداران خارج می‌شود که با توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و آب سبز را وارد چرخه تولید کرد.

رستم‌پور بر توسعه کشت باغات دیم به جای زراعت دیم در سطح چهارمحال و بختیاری و سایر استانها تاکید کرد و گفت: با توسعه باغات دیم و استفاده از آب سبز، می‌توان از مهاجرت روستاییان به شهرها و سایر استانها جلوگیری و وضعیت اقتصادی روستاییان و کشاورزان را ارتقاء داد.

کشت گیاهان دارویی در سطح کشور توسعه می‌یابد

مدیر طرح، برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان  اینکه کشور در تولید زعفران و گل‌محمدی در دنیا رتبه نخست را دارد، گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور یک ضرورت است.

به گفته وی، سالانه در جهان ۵۰۰ میلیارد دلار در حوزه گیاهان دارویی فعالیت اقتصادی انجام می‌شود و کشور ما با داشتن ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی جایگاه چندانی در این اقتصاد جهانی ندارد.

وی به اجرای طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در استانهای مستعد مانند چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت : با  توسعه کشت گیاهان دارویی می‌توان سهم کشور را در اقتصاد بازار گیاهان دارویی در دنیا توسعه داد.

رستم‌پور اظهار داشت: در ۳۰ سال آینده میزان تجارت در حوزه گیاهان دارویی با توجه به نیازهای جهانی یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید، که باید برای رسیدن به جایگاه خاص در این اقتصاد جهانی زیرساختهای لازم برای کشت گیاهان دارویی در کشور تامین و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در استان‌های مستعد اجرا شود.

وی بر فعال کردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فرآوری و تامین بازار خرید و فروش گیاهان دارویی و محصولات فرآوری شده در استان‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توان کشاورزی قراردادی را در حوزه کشت گیاهان دارویی توسعه داد. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید