Iranian Agriculture News Agency

سالم پور :

11 هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری است

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: هم اکنون ۱۱ هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری به بهره‌برداران است.

11 هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح توسعه گلخانه‌های کشور از سال ۹۵ تا کنون گفت: هم اکنون ۱۱ هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای آماده واگذاری به بهره‌برداران است.

داریوش سالم‌پور در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی در شهرکرد افزود: برای توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای براساس ظرفیت هر استان، اراضی مستعد مطالعه و شناسایی شده است و زیرساخت‌های راه‌اندازی مجتمع گلخانه‌ای فراهم شده و طی یک فراخوان این اراضی توسط دولت به متقاضیان و بهره‌برداران واگذار می‌شود.

وی به احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای توسط شرکت شرکهای کشاورزی در سطح کشور به عنوان مهمترین سیاست و برنامه اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی این مجتمع‌های کشاورزی، اراضی مستعد و مناسب شناسایی می‌شود تا  زیرساخت‌های لازم شامل تسطیح، آبرسانی، برق رسانی و گازرسانی و عملیات عمرانی از محل اعتبارات دولتی و ملی برای این مجتمع‌ها اجرا شود.

به گفته وی، طرح توسعه گلخانه‌های کشور پیرو ابلاغ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ با همکاری محققان و دانشگاهیان و کارشناسان اجرا، تدوین و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد.

به گفته وی، اجرای این طرح ۱۰ ساله با توجه به وضعیت خشکسالی، وضعیت اقلیمی و کم بارشی از سال ۹۵ شروع شد و پیش‌بینی شده در این برنامه ۴۸ هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه متوسط بارندگی در کشور ۲۲۰ میلیمتر است و این میزان یک سوم متوسط بارندگی و متوسط تبخیر در ایران هفت برابر متوسط تبخیر دنیاست، اجرای طرح توسعه گلخانه و توسعه کشت در محیط کنترل شده یک راهکار و مزیت برای توسعه بخش کشاورزی است که در حوزه افزایش بهره‌وری آب، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی و افزایش کمی و کیفی محصول اثرگذار است.

سالم‌پور با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شده در این طرح ۴۸ هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شود، گفت: از این میزان برنامه پیش‌بینی شده بیش از ۱۷ هزار هکتار ابلاغ و بیش از  ۱۵ هزار هکتار محقق شده که این میزان ۷۵درصد برنامه ابلاغی است.

به گفته وی، با راه‌اندازی ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور ۱.۵(یک و نیم)میلیارد مترمکعب  در مصرف آب صرفه جویی شده‌ است و زمینه اشتغال ۴۵۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و بیش از سه برابر اشتغال مستقیم، فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: تامین و تخصیص اعتبارات بانکی به عنوان مهمترین مشکلات در حوزه راه‌اندازی گلخانه و مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای پیشرو در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور است و طرح و برنامه‌های خوب برای اجرای طرح توسعه گلخانه در استان تهیه شده است.

وی اظهار کرد: تامین زیرساخت ها در اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها یک نیاز است و دستگاه‌های خدمت‌رسان طبق قانون برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه ،مکلف هستند که برای تحقق این برنامه کمک و مساعدت کنند.

به گفته وی، هم اکنون در سطح کشور ۸۸۰ هزار هکتار سبزی و صیفی در فضای باز تولید می‌شود که ۴۴۰ هزار هکتار از این میزان قابلیت انتقال به فضاهای گلخانه‌ای را دارد و پیش‌بینی می‌شود در یک برنامه ۱۰ ساله این میزان تولید سبزی و صیفی از فضای باز وارد گلخانه شود تا میزان عملکرد تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش و بهره‌وری آب ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

سالم‌پور افزود: هم اکنون میزان اشتغالزایی در هر هکتار گلخانه متوسط ۱۰ نفر مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم است و با انتقال تولید سبزی و صیفی به گلخانه میزان اشتغال نیز افزایش  پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: توسعه صنعت گلخانه در توسعه بخش کشاورزی و سایر صنایع وابسته از جمله صنایع فولادی برای سازهای گلخانه‌ای و صنایع پتروشیمی برای پوشش‌های گلخانه‌ای و تولید نهاده‌های کشاورزی،کود، سم، بذر و خدماتی که به صورت فنی و مهندسی توسط شرکت‌های دانش بنیان و انجمن گلخانه‌داران ارائه می‌شود ،نیز اثر گذار است.

به گفته وی، هم اکنون در بخش تولید، ساخت، طراحی و اجرای گلخانه‌های پلاستکی در کشور ۱۰۰ درصد خودکفا  هستیم و زمینه صادرات نیز فراهم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید