Iranian Agriculture News Agency

پایداری آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: تا روز چهارشنبه به دلیل سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و کلان شهرها از جمله تهران، کرج، اصفهان، اراک، مشهد و تبریز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود.

پایداری آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوا بیان کرد: امروز (یکشنبه) با فعالیت سامانه جنوبی در برخی نقاط استان‌های بوشهر، فارس، کرمان، دامنه و ارتفاعات زاگرس جنوبی و مرکزی رگبار پراکنده رخ خواهد داد.

وی افزود: دوشنبه این سامانه تقویت شده و بخش‌هایی از استان‌های خوزستان، یزد، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی را تحث تاثیر قرار خواهد داد.

رفیعی ادامه داد: این سامانه سبب رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد گرد و خاک می‌شود و در ارتفاعات بارش برف را به همراه دارد.

کارشناس هواشناسی کشاورزی خاطرنشان کرد: سه‌شنبه این سامانه در استان‌های کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان سبب بارش پراکنده و وزش باد شده و به تدریج از کشور خارج خواهد شد.

 امروز و فردا خلیج فاس و دوشنبه دریای خزر مواج است

وی اضافه کرد: در روزهای دوشنبه و چهارشنبه در استان‌های ساحلی خزر بارش پراکنده رخ خواهد داد و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار پیش‌بینی می‌شود.

کاهش 44 درصدی میزان بارش سالانه کشور

کارشناس هواشناسی کشاورزی در خصوص تحلیل وضعیت دما و بارش طی هفته گذشته کشور گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا هشتم دی‌ماه سال‌جاری 36.6 میلی‌متر است، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 44.2 میلی‌متر بوده که بارش سال‌جاری 17.2 درصد کمتر از سال گذشته است.

رفیعی یادآور شد: میانگین بلندمدت کشور در بازه زمانی مذکور 65.4 میلی‌متر بوده که بارش سال‌جاری 44.1 درصد کمتر از بلند مدت است.

رامسر بیشترین میزان بارندگی هفته اخیر را داشته است

وی گفت: بیشترین میزان بارش در هفته چهاردهم متلعق به منطقه رامسر استان مازندران به میزان 68.9 میلی‌متر بوده است. همچنین گرم‌ترین منطقه راسک استان سیستان‌و‌بلوچستان به میزان 29 درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه لاله زار استان کرمان به میزان منفی چهار درجه سلسیوس بوده است.

خودداری از هرس زودهنگام باغات

رفیعی توضیه کرد: بهتر است در باغات میوه و مزارع از یخ‌آب زمستانه استفاده شود همچنین استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و محافظت از ادوات کشاورزی در برابر وزش باد شدید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عایق بندی وادغام کلنی‌ها و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از سرمازدگی در مزارع و باغات، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها به علت خطر رعدوبرق، توصیه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید