Iranian Agriculture News Agency

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در آخرین روزهای برفی پاییز

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: این هفته شاهد بارش برف در ارتفاعات کشور و همچنین کاهش شش تا 10 درجه‌ای هوا خواهیم بود.

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در آخرین روزهای برفی پاییز

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوا بیان کرد: امروز در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، برخی نقاط استان‌های آذربایجان‌شرقی، خراسان‌شمالی، ارتفاعات استان‌های خراسان‌رضوی و زنجان همچنین ارتفاعات رشته‌کوه البرز، بارش باران و برف، رعد و برق وزش باد شدید و در شمال‌غرب استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق کشور کاهش شش تا 10 درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود.

کاهش غلظت آلاینده‌ها در تهران به دلیل وزش باد ملایم

کارشناس هواشناسی کشاورزی بیان کرد: از سه‌شنبه تا پنجشنبه جوی آرام در کشور خواهیم داشت و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت غلظت آلاینده‌های جوی افزایش خواهد یافت.

وی گفت: روز جمعه در برخی نقاط شمال غرب و غرب بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی  در خصوص تحلیلی وضعیت دما و بارش طی هفته گذشته کشور گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 24 آذرماه سال جاری 32.9 میلی‌متر بوده است. میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 32 میلی‌متر بوده است که بارش سال جدید 2.7 درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی افزود: همچنین میانگین بلندمدت کشور در بازه زمانی مذکور 52.7 میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری 37.5 درصد کمتر از بلندمدت است.

رفیعی اضافه کرد: بیشترین میزان بارش در هفته دوازدهم متعلق به منطقه آستارا در استان گیلان به میزان 79.4 میلی‌متر بوده است و گرم‌ترین منطقه راست استان سیستان و بلوچستان به میزان 30.3 درجه سلسیوس بوده است.

پروین رفیعی درباره توصیه هواشناسی کشاورزی اظهار کرد: با توجه به وزش باد شدید در سطح باغات  بهتر است از عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی خودداری شود. همچنین به دلیل سرمای هوا اضافه کردن ضدیخ به رادیاتور ماشین‌آلات، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سم‌پاش‌ها توصیه می‌شود.

وی افزود: از دیگر توصیه‌های هواشناسی کشاورزی، محافظت از کندوهای زنبورعسل به‌ویژه در ارتفاعات،  پوشاندن تنه درختان و محافظت از نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر در برابر سرما و همچنین حفاظت از دام‌ها با توجه به کاهش محسوس دما است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید