Iranian Agriculture News Agency

طبق پیش‌بینی فصلی هواشناسی کشاورزی:

فصل بارانی در راه است

طبق پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی کشاورزی فصل پاییز امسال پر بارش و بارانی است.

فصل بارانی در راه است

کارشناس هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره بارش در نیمه مهر تا نیمه آبان 1402 بیان کرد: میانگین بارش در استان‌های واقع در مرکز و غرب خزر، دامنه‌های جنوبی البرز غربی و دامنه‌های غربی زاگرس شمالی از 10 تا 20 میلی‌متر بیش از نرمال و در سایر مناطق کشور تا مثبت 10 میلی‌متر است.

پروین رفیعی ادامه داد: در این ماه بیشترین احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال بین 35 تا 65 درصد در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز و زاگرس میانی قرار دارد.

وی افزود: جنوب و جنوب شرق کشور مناطق با کمترین احتمال بارش فراتر از نرمال هستند.

رفیعی در خصوص پیش‌بینی وضع بارش نیمه آبان تا آذر 1402 اعلام کرد: میانگین بارش در اغلب مناطق واقع در نیمه غربی کشور، مرکز و غرب خزر، مناطقی از شمال شرق و جنوب کشور از 10 تا 40 میلی‌متر فراتر از حد نرمال است و بیشترین افزایش (20 تا 40 میلی‌متر )در استان‌های واقع در جنوب غرب تا دامنه‌های غربی کوه‌های زاگرس شمالی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: افزایش بارش برای سایر مناطق تا 10 میلی‌متر بیش‌تر از نرمال پیش‌بینی‌شده است.

رفیعی گفت: کمترین احتمال وقوع بارش فراتر ازنرمال با حدود 35 درصد مربوط به جنوب شرق و نوار شمالی کشور است. در سایر مناطق کشور احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال حدود 65 درصد است.

وی درباره پیش‌بینی بارش در نیمه آذر تا نیمه دی 1402 بیان کرد: بارش این دوره در استان‌های واقع در دو سوی کوه‌های زاگرس میانی و جنوبی و بخش حدودی از جنوب کشور از 10 تا 40 میلی‌متر بیشتر از حد نرمال است و بیشترین افزایش ( 20 تا 40 میلی‌متر ) در جنوب غرب رخ می‌دهد.

رفیعی گفت: در سایر مناطق کشور نا به هنجاری بارش تا 10 مثبت  میلی‌متر برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: در این ماه مناطق با کمترین احتمال فراتر از حد نرمال با حدود 35 درصد در نوار شمالی و جنوب شرق کشور واقع‌شده‌اند.

رفیعی  اضافه کرد: میانگین  بارش در استان‌های واقع در همسایگی کوه‌های زاگرس میانی و مناطق محدودی از جنوب کوهپایه‌های البرز مرکزی با احتمال بیش از 65 درصد فراتر از نرمال خواهد بود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی درباره پیش‌بینی دما در نیمه مهر تا نیمه آبان 1402 خبر داد: طی این دوره به‌جز بخش محدودی از غرب کشور و نوار سالی دریای عمان که با افزایش دمای بین نیم تا یک درجه مواجه است، برای سایر مناطق افزایش یک تا دو درجه پیش‌بینی‌شده است.

رفیعی در خصوص وضع دما در نیمه آبان تا نیمه آذر 1402 گفت: میانگین دمای هوا در نیمه شرقی کشور، استان‌های واقع در دو سوی البرز غربی و شمال غرب کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال، در بخش محدودی از غرب کشور نرمال و در سایر مناطق، نیم تا یک درجه فراتر از نرمال برآورده می‌شود.

وی درباره دما در نیمه آذر تا نیمه دی 1402 ادامه داد: میانگین دمای هوا در نیمه غربی سواحل خزر و شمال غرب کشور نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید