Iranian Agriculture News Agency

کارشناس هواشناسی کشاورزی خبر داد:

هفته پر بارشی در راه است

کارشناس هواشناسی کشاورزی اعلام کرد: در هفته پیش رو، در بیشتر مناطق کشور بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

هفته پر بارشی در راه است

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به پیش‌بینی هفتگی دما گفت: امروز در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و مناطقی از استان‌های گیلان و مازندران، افزایش ابر، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بعد از ظهر امروز در ارتفاعات جنوب کرمان و شمال و شرق هرمزگان، رگبار پراکنده انتظار می‌رود.

رفیعی ادامه داد: دوشنبه با تقویت جریانات شمالی روی در یای خزر در مناطقی از شمال غرب، سواحل شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و گاهی رعد و برق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

شدت بارندگی در غرب گیلان روز دوشنبه

وی اضافه کرد: سه‌شنبه گستره بارش تنها در شرق اردبیل، گیلان و مازندران است و چهارشنبه نیز در این مناطق بارش خفیف  پراکنده رخ می‌دهد و در نوار غربی کشور جوی آرام و پایدار همراه با روند افزایش نسبی دما حاکم خواهد شد.

رفیعی گفت: در ضمن از بعد از ظهر دوشنبه تا روز چهارشنبه وزش باد در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در تهران و سمنان در نوار شرقی افزایش پیدا می‌کند و سبب کاهش نسبی دما و خیزش گرد و خاک خواهد شد.

وی افزود: پنج‌شنبه در قالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با روند افزایش نسبی دما مستقر می‌شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اعلام کرد: امروز در جنوب غرب کشور و در پنج روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز خلیج فارس و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

احتیاط در آبیاری مزارع

پروین رفیعی در خصوص توصیه هواشناسی کشاورزی بیان کرد: به منظور آغاز برداشت توصیه می‌کنیم تا آبیاری باغات سیب و انگور قطع شود.

وی ادامه داد: همچنین در برداشت محصولات تابستانه از جمله سیب‌زمینی و ذرت تسریع شود.

رفیعی گفت: آماده‌سازی زمین‌های زعفران، احتیاط در آبیاری مزارع شلتوک و ذرت و اجتناب از سم‌پاشی و محلول‌پاشی مزارع و باغات، توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: محصولات برداشت شده به مکان‌های امن منتقل و کانال‌ها، مسیل‌ها و دهانه پل‌ها لایروبی شود.

رفیعی گفت: از چرای دام‌ها در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها با توجه به ناپایداری جوی خودداری شود و احتیاط به هنگام بالا رفتن از درختان گردو در زمان وزش باد جهت برداشت توسط کارگران فصلی انجام گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید