Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور باغی و زارعی است

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سیاست‌ها و خط مشی‌ها به سمتی رود که خاک حفظ شود گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زارعی است.

۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور باغی و زارعی است

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، ناصر دوات‌گر در هفتمین همایش استانی گرامیداشت روز خاک بیان کرد: هرساله در راستای گرامیداشت روز جهانی خاک در کشورهای مختلف مراسم برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: کشاورزان با مقوله آب‌وخاک بسیار آشنا هستند، ولی معمولاً بحث آب مشهود و محسوس است، درحالی‌که موضوع خاک خیلی محسوس نیست. 

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کارکردهای متنوع خاک یادآور شد: می‌توان به نقش خاک در کاهش آلودگی آب یا تغییر اقلیم اشاره کرد. 

وی در بخش دیگر با تأکید بر اینکه سیاست‌ها و خط مشی‌ها به سمتی رود که خاک سالم باشد گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زارعی است. 

دوات‌گر بیان کرد: از این میزان نیز پنج میلیون هکتار خاک کلاس یک و ۲ به عبارتی حاصلخیز است که اغلب در استان‌های شمالی و غربی متمرکزشده است. 

وی بابیان اینکه ذات خاک در مناطق خشک و نیمه‌خشک شور است و محرومیت ذاتی دارد، خاطرنشان کرد: با تشریح این میزان خاک حاصلخیز باید با مشارکت کشاورزان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی تولیدات کشاورزی افزایش یابد.

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: خاک در ایران کم و ذاتاً فقیر است،  اگرچه نسبت به تغییرات محیطی نیز حساس است. 

وی با اشاره به اینکه بخشی از آسیب‌هایی که به خاک وارد می‌شود از سوی انسان‌ها و بخش دیگر طبیعی است گفت: از آسیب‌هایی انسان‌ساز تغییر کاربری‌هاست همچون تبدیل خاک به بتن یا تبدیل کشت به خشت به‌طوری‌که هر ساعتی در کشور رقمی از اراضی به بتن تبدیل می‌شود. 

دوات‌گر در بخش دیگر با تأکید بر اینکه فرسایش در برخی مناطق کمتر و در برخی دیگر بیشتر است یادآور شد: بخشی از شوری خاک در کشور انسان‌ساز است. 

وی به بیان اینکه ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشور به درجات مختلف شور است، توضیح داد: توصیه‌های حفظ خاک ازجمله جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، اصلاح مصرف کود و تلاش برای ترویج مدیریت مناسب خاک جدی گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید