Iranian Agriculture News Agency

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

کیفی سازی ۸۰ درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کیفی سازی واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش گفت: طبق برنامه ۸۰ درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش کیفی سازی می‌شود.

کیفی سازی ۸۰ درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش

به گزارشخبرنگار ایانا در همدان،  حسن محمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان همدان طی دو دهه گذشته در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات درخوری انجام شده است، بیان کرد: مسئولان ارشد استانی و کشوری رویکرد مثبتی نسبت به صنایع تبدیلی دارند به طوری که اولویت و حمایت از این بخش را مد نظر قرار دادند.

وی مزایای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی را برشمرد و افزود: امنیت مطلوب سرمایه‌گذاری در استان همدان، وجود مراکز آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، موقعیت خاص جغرافیایی استان و دسترسی آسان به مرزهای خارجی از ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: تدوین نقشه راه صنایع تبدیلی و غذایی برای اولین بار در کشور و حوزه جهاد کشاورزی از دیگر مزیت‌های این صنعت در استان به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه با تدوین این نقشه سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌ها و طرح‌های اشباع شهرستان‌های مختلف آشنا می‌شوند، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۴۰ طرح صنایع تبدیلی و غذایی با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در سطح استان در دست اجرا است.

محمدی خاطرنشان کرد: نیاز تسهیلاتی این تعداد طرح دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با تامین این میزان تسهیلات در یک فرآیند سه سال می‌توانیم ۲۴۰ طرح صنایع تبدیلی و غذایی دیگر به استان اضافه کنیم.

وی به مشکلات این حوزه پرداخت و افزود: ثبت برند یکی از مشکلات این حوزه است به طوری که زمان‌بر بودن این مهم سرمایه‌گذاران را دچار مشکلاتی کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از دیگر مشکلات می‌توان به نبود ردیف اعتباری مختص صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: اختصاص ردیف بودجه کمک شایانی در توسعه این حوزه به حساب می‌آید.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه تا پایان سال گذشته برای ۳۵۱ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید یک میلیون و ۶۲۷ هزار تن و اشتغال ۵ هزار ۳۲۰ نفر با مجوز سازمان جهاد کشاورزی پروانه بهره‌برداری صادر شده است توضیح داد: ۱۱۵ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید ۲ میلیون و ۸۹۴ هزار تن و اشتغال ۴ هزار و ۴۸۹ نفر با مجوز صنعت، معدن و تجارت در سال پیش پروانه بهره‌برداری دریافت کردند.

محمدی بیان کرد: در مجموع تا پایان سال گذشته ۴۶۶ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با توان تولید ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات و ۹ هزار و ۸۰۹ شغل در استان پروانه بهره‌برداری دریافت کردند.

وی در بخش دیگر یادآور شد: ۱۵ واحد از ۵۷ واحد تصفیه و بسته‌بندی کشمش در راستای کیفی سازی به‌صورت لیرزی دستگاه ایکس‌ری مجهز شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طبق برنامه در نظر داریم طی سال‌های آینده ۸۰ درصد از واحدهای تصفیه و بسته‌بندی کشمش کیفی سازی شوند.

وی ادامه داد: ۳۵ واحد شوری و ترشی استان، صنعتی و پاستوریزه شده که در حوزه بازار پسندی اقدام درخوری است به نحوی که واحدهای موجود قدیمی با اعطای تسهیلات کیفی سازی و ظرفیت صادرات ایجاد شده است.

محمدی در پایان با بیان اینکه هم‌زمان ۵۵ واحد جدید ترشی و شوری ایجاد شده است، اضافه کرد: ۹۰ واحد ترشی و شوری صنعتی و پاستوریزه فعال در استان محصولات کشاورزی را فرآوری می‌کنند و همدان را به قطب تولید ترشی و شرویجات بدل کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید