Iranian Agriculture News Agency

تولید میوه‌های گرمسیری جدید در استان همدان

مسئول طرح و برنامه و گلخانه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کبودرآهنگ از تولید محصولات استوایی و گرمسیری جدید در این شهرستان خبر داد.

تولید میوه‌های گرمسیری جدید در استان همدان

شیرین نورعلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: نخستین واحد گلخانه زیرکشت محصولات استوایی و گرمسیری استان همدان در شهرک گلخانه‌ای شهرستان کبودرآهنگ احداث شد. این نوع از طرح‌های گلخانه‌‌های زیرکشت محصولات استوایی از طرح‌های نو در پرورش محصولات استوایی در گلخانه‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: گلخانه میوه‌های گرمسیری و استوایی دو سال است که افتتاح شده و واقع در مجتمع کوریجان کبودراهنگ است. این گلخانه به مساحت چهار هزار و 752 متر مربع ایحاد شده و محصولاتی مثل پاپایا، لیمولایم‌کوات، موز، رزبری، گوجی بری، انجیر، انبه، آناناس و پشن فروت تولید می‌کنند.

نورعلیان ادامه داد: در حال حاضر پاپایا و لیمولایم‌کوات سطح بیشتری را به خود اختصاص داده و توجیه اقتصادی دارد. اما رزبری، گوجی بری به‌صورت آزمایشی است و میزان تولید به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را به بازار عرضه کرد.

وی اضافه کرد: پاپایا 640 نهال است که هر نهال سالانه 48 تن تولید دارد. که کیلویی 90 هزار تومان عرضه می‌شود. لیمولایم‌کوات 350 اصله نهال است و در سال سوم عملکرد آن 50 تن در سال خواهد بود. همچنین 26 نهال موز در گلخانه کشت شده که سالانه پنج تن عملکرد دارد.

شیرین نورعلیان بیان کرد: گلخانه دیگری در مجتمع کوریجان با مساحت چهار هزار متر داریم. این گلخانه یک سال است وارد چرخه تولید شده و این گلخانه کل مساحت چهار هزار متر را لیمولایم‌کوات کشت کرده است. در این گلخانه هزار و 300 نهال وجود دارد که عملکرد سه ساله دارد و در سال سوم 120 کیلو عملکرد خواهد داشت که معادل با 162 تن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید