Iranian Agriculture News Agency

شناسایی 50 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در هرمزگان

مدیرکل شیلات استان هرمزگان از شناسایی 50 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در ین استان خبر داد.

شناسایی 50 هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در هرمزگان

مسعود بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در پاسخ به این سوال که چند هکتار زمین برای پرورش میگو در استان هرمزگان وجود دارد، بیان کرد: ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو در سطح استان شناسایی و مطالعه شده است که از این میزان 11 هزار هکتار در حال بهره‌برداری و 15 هزار هکتار در حال ساخت است. مابقی اراضی نیز در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی، نظام مهندسی و بخشی نیز در حال دریافت مجوز است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید میگو حدودا 35 هزار تن است. اما با بهره‌برداری کامل 50 هزار هکتار زمین، حدودا 160 هزار تن ظرفیت تولید خواهیم داشت. 

بارانی افزود: با توجه به اینکه 11 هزار هکتار در حال بهره‌برداری و 15 هزار هکتار در حال ساخت است، 25 هزار هکتار باقی‌مانده برای تکمیل شدن حدودا به 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، یعنی هر هکتار معادل با یک میلیارد تومان است. قطعا در این فرایند، تسهیلات بانکی لازم است. 

وی گفت: برای تکثیر میگو به اندازه کافی مجوز داده شده و در صورت بهره‌برداری نیاز استان را کاملا تامین می‌کند.  

مدیرکل شیلات هرمزگان توضیح داد: اکنون در مزارع پرورش میگو از روش‌های نیمه متراکم استفاده می‌شود، پیشنهاد ما برای پرورش میگو نیز تغییر ساختار و استفاده از روش‌های نوین است.

وی ادامه داد: در تغییر ساختار می‌توان روش متراکم را به کار برد و از فضا استفاده مطلوب‌تر کرد. همچنین در فضای کمتر تولید بیشتری داشته باشیم، ضمن اینکه رعایت مسائل بهداشتی راحت‌تر عملیاتی خواهد شد.  

مسعود بارانی اضافه کرد: استفاده از فن‌آوری و تکنولوژی‌های نوین، کوچک کردن استخرها، مدیریت آب، استفاده از سیستم‌های نرسی، استفاده از تجربه کشورهای موفق در صنعت تکثیر و پرورش، بازمهندسی و تغییر ساختار در استخرهای پرورشی از مهم‌ترین این راهکارها است. 

وی در رابطه با صادرات میگو توضیح داد: سال گذشته از استان هرمزگان 15 هزار تن میگو به کشورهای روسیه، حاشیه خلیج فارس و چین صادر شده است. سال گذشته در مجموع ارزآوری صادرات میگو و ماهی در استان هرمزگان 138 میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید