Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مطرح کرد:

ممنوعیت جابجایی نهال و پاجوش از مناطق آلوده

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برگزاری کارگاه‌های آموزشی روش‌های مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی خرما در استان هرمزگان خبرداد.

ممنوعیت جابجایی نهال و پاجوش از مناطق آلوده

به گزارش خبرنگار ایانا در هرمزگان، الهام اسدپور، ضمن تشریح اقدامات مدیریت حفظ نباتات سازمان جهت پایش نخلستان‌های استان بیان کرد: در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی ویژه مبارزه با آفات شایع نخیلات باهمت همکاران و متخصصان حفظ نباتات کارگاه آموزشی روش‌های مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی خرما با حضور جمع کثیری از نخل داران در مناطق مختلف استان هرمزگان برگزار شد.

وی در ادامه افزود: در جریان این برنامه آموزشی مدرسین ضمن تشریح اهمیت پیشگیری از ورود این آفت خطرناک به باغات خرما، پیرامون ردیابی، نحوه شناسایی آفت در درختان آلوده و روش مبارزه و پانسمان درخت آلوده به‌صورت عملی مطالب لازم را ارائه کردند.

اسدپور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: کشاورزان با توجه به شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در برخی از مناطق استان، از انتقال و جابجایی پاجوش درخت خرما از مناطق آلوده بدون مجوز و تأییدیه جهاد کشاورزی اجتناب کنند.

به گفته وی مهم‌ترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است؛ آفتِ سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما و تغذیه از پنیر خرما موجب خشک شدن درخت می‌شود.

 در پایان هر کارگاه جلسه پرسش و پاسخ برگزار و کشاورزان سؤالات خود را مطرح و کارشناسان و مدرسین نیز به رفع ابهام پرداختند.

 در شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، رودان، میناب، بستک و پارسیان با توجه به انجام پایش و هماهنگی‌های صورت گرفته، کارگاه آموزشی برگزارشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید