Iranian Agriculture News Agency

جنگ تن به تن با مافیای ارز

حمیدرضا عظیمی_ روزنامه‌نگار|| داستان شفافیت، در این بوم، قصه هزار و یک شب است و از قضا همین جمله که هر بار درباره موضوعی طرح می‌شود و یک بار داستان را عجیب توصیف می‌کنیم و بار دیگر وقتی به بحث توجه می‌کنیم آن را به شکل قصه هزار و یک شب و ... می‌بینیم، خودش حکایت غریبی است که نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌ها چنان که باید، بر «صراط» نیستند؛ گاه به فراز می‌روند و گاه به فرود!

جنگ تن به تن با مافیای ارز

در این فقره قصه این است که چندی پیش وزیر جوان کابینه دوازدهم، دست به اقدامی زد که حالا مطالبه‌ای ایجاد کرده است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ناگاه لیست گیرندگان ارز دولتی را در حوزه مسئولیتی خود، منتشر کرد و در آن نام یک دوجین شرکت را قرار داد که نشان می‌داد هر کدام میلیون‌ها یورو ارز با قیمت دولتی دریافت کرده و مضاف بر آن تخلفاتی هم داشته‌اند. در یک مورد که آقای وزیر به آن اشاره کرده، حدود 30 میلیارد تومان گران‌فروشی انجام شده است. احتمالی که برای شرکت‌ها دیگرِ دریافت کننده ارز دولتی هم، وجود دارد و برهمین اساس قرار بر این شده تا نیروی انتظامی و سازمان بازرسی وارد کار شوند و تحقیقات و احتمالا برخورد لازم را انجام دهند.

این اقدام که در فضای مجازی شجاعانه تعبیر شد البته با بحث‌هایی هم رو به رو بود و گروهی نقش  بشیر و نذیر را بازی کردند! در این میان یکی از موضوعات که توسط عضو بلند پایه موتلفه، مطرح شد، هم عجیب و هم شاید به موقع بود. وسط این معرکه، ناگاه اسدالله بادامچیان مصاحبه‌ای کرد و گفت که اگر قرار باشد کسی تنها با مافیای ارز مقابله کند، او را می‌کشند و عملا او این معرکه را به عنوان یک مهلکه توصیف کرد!

به موازات این بحث‌ها در فضای مجازی، این مطالبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به وجود آمد که آنها هم لیست شرکت‌های زیر مجموعه و مرتبط خود که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را منتشر کنند اما معلوم نیست موضوع چه بود که یکی پس از دیگری مسئولان این وزارت‌خانه، بر این موضوع تاکید کردند که حاضر به انتشار چنین لیستی نیستند.

پیش از این از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این استدلال شده بود که اگر لیست منتشر شود وزارت خزانه‌داری آمریکا، رد شرکت‌ها را می‌زند و دیگر نمی‌توان تحریم‌های آتی را دور زد.

حالا وزیر صنعت و معدن تجارت رسما اعلام کرده که گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی حوزه خود را اعلام نمی‌کند. او گفته است: ما به عنوان وزارت صنعت که نمی‌توانیم ثبت سفارش‌کنندگان را افشا کنیم، چون این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم. ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

شریعتمداری با این حرف آب پاکی روی دست مطالبه‌گران ریخته و دستور رئیس‌جمهوری را هم نادید گرفته است اما سوال این است دلیل واقعی این موضوع چیست؟ اخبار و اطلاعات این را می‌گوید که اطلاعات شرکت‌های وارد کننده‌کالا برای آنهایی که آقای شریعتمداری مد نظرش بوده، قابل دسترس است به همین دلیل برخی این گُمانه را زده‌اند که نکند آقای وزیر نصیحت آقای بادامچیان را به عنوان یک بزرگ‌تر و اهل تجربه به گوش گرفته است!

به هر روی شفافیت هزینه دارد و اقتصاد کشور اگر قرار به رشد دارد و توسعه، باید تن به شفافیت بدهد. حتی اگر قرار باشد نصیحت آقای بادامچیان به گوش گرفته شود مسیرش خروج از دایره شفافیت نیست بلکه مسیرش این است که تنها به جنگ مافیای ارز نرویم و هم ملت و هم دولت‌مردان مسیری را که شروع شده، با هم طی کنند.    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید