Iranian Agriculture News Agency

خبرنگار ایانا گزارش می‌دهد؛

استان ایلام پیشگام در ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت

ایلام با داغی بر پیشانی از جنگ، این روزها بین طرح های مختلفی که دولتمردان برای آن طراحی کرده‌اند؛ قرار دارد. بنا بود بازدیمان از این استان محدود باشد، اما رفتنمان همانا و بازدیمان از 6 طرح همانا. کشاورزی ایلام را می‌توان در چند بخش به نظاره نشست که در اینجا به چند مورد از آن نگاهی می‌اندازیم.

استان ایلام پیشگام در ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت

چهره دوگانه دهلران

200 کیلومتر آن طرف‌تر از ایلام به دهلران که می‌رسیم؛ انگار زمین به دوقسمت تقسیم می شود؛ یک طرف تا چشم کار می‌کند بیابان است و یک طرف جنگل.

آن طرف‌تر چند چوبان با لباس های محلی در حال چرای گوسفندهای خود بودند؛ به سراغ یکی از آن ها که بره‌ای را در آغوش گرفته بود، می‌روم و می‌پرسم: «الان وضعیت چطور است؟» کمی مکث می‌کند و با تردید به رئیس منابع طبیعی دهلران خیره می‌شود، دوباره به من نگاه می‌کند و می‌گوید: «از اول دوست نداشتیم، دولت تغییری در منطقه ایجاد کند، فکر می‌کردیم دیگر نمی‌گذارند تا دام‌های‌مان را برای چرا به اینجا بیاوریم. گفتیم شاید منابع طبیعی منطقه را ممنوعه کند، به خاطر همین با روستاییان قبل از اجرای طرح تجمع کردیم و مانع اجرای پروژه شدیم». من دوباره می‌پرسم: «آیا الان با اجرای طرح وضعیت تغییری کرده است؟»، این بار به لبخندی به تمامی صورت آفتاب سوخته‌اش جواب می دهد: «بله الان خیلی بهتر شده و دام‌های‌مان راحت‌تر می‌توانند چرا کنند و ممنوعیتی برای‌مان وجود ندارد، اگر الان بخواهند در بقیه منطقه این طرح را اجرا کنند، قطعا من و تمامی روستاییان هم به کمک‌شان خواهیم آمد و خودمان هم شروع به بیل زدن و کاشت درخت می‌کنیم».

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان ایلام، بیابان‌زدایی منطقه شهرک وحدت در شهرستان دهلران در سطح 1200 هکتار با هدف احیا مناطق بیابانی فقیر و تخریب شده، تقویب پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه فضای روستا و جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام شده است.

نصرالله پارسه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران درباره اجرای این طرح به خبرنگار «ایانا» می‌گوید: عمده فعالیت منطقه شهرک وحدت دامداری و کشاورزی است.

وی ادامه می‌دهد: این منطقه در معرض ریزگردها قرار داشته و این موضوع باعث شد تا این روستا را از حالت بیابانی خارج کنیم، در فاز اول در سطح 1200 هکتار به کاشت گونه‌های کُنار و کهور به جهت ثبیت خاک، ایجاد پوشش گیاهی که مناسب دامدارهای منطقه است، پرداختیم و خوشبختانه 100 درصد طرح جواب داده است.

پارسه با اشاره به اینکه در حال حاضر برای نگهداری این گونه ها شاهد مشارکت اهالی در منطقه هستیم، بیان می‌کند: در سال های بعد تا 3 هزار هکتار در فاز دوم انجام خواهد شد و امسال 1800 هکتار به پیمان کار برای اجرا واگذار شده  است و شاهد پیشرفت فیزیکی 80 درصدی پروژه هستیم.

درختی که از مین رویید

درگیری جنگ در شهرستان مهران سبب شده تا مین‌هایی از دوران جنگ در این دیار باقی بماند؛ مین‌های جامانده از دوران 8 سال جنگ تحمیلی سبب زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاکسازی مناطق عملیاتی شده است، اما وجود مین هم مانع کاشت درخت نشد و اقدام به کاشت نهال در این منطقه کردند تا چهره ‌ای نو برای مردمان این منطقه رقم بزنند.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام درباره کاشت هر درخت به خبرنگار اعزامی ایانا به استان ایلام می‌گوید: هر درخت جنگلی 5 مترمکعب آب صرفه جویی و از 50 متر مکعب خاک حفاظت می‌کند.

احمدی می‌افزاید: نهال‌های کاشته شده در این مناطق کنار، کهور، اکالیتوس و اکاسیا است.

وی ادامه می‌دهد: تعهد استان ایلام در سال جاری در حوزه جنگل‌کاری حدود 8 هزار هکتار بوده است ولی خوشبختانه این سطح به 10 هزار هکتار در این استان رسیده است.

 مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه برای هر هکتار جنگل‌کاری 4 میلیون تومان اعتبار با در نظر گرفتن بذرگیری، انتخاب گونه‌های برتر، بذر خالص، کاشت نهال، مراقبت و نگهداری است، می افزاید: خوشبختانه در استان ایلام، هزینه هر هکتار جنگل کاری 2 میلیون 500 هزار تومان است و همین امر سبب شده که در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور جنگل‌کاری بیشتری انجام شود.

وی سهم شهرستان مهران را برای امسال 2 هزار هکتار اعلام می‌کند و می‌گوید: جنگل‌کاری در این شهرستان به سه هزارو 800 هکتار رسیده است و همچین سهم شهرستان دهلران از 2 هزار هکتار به چهار هزار هکتار افزایش یافته است.

احمدی در بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری، نهالکاری و نهالستان مهران و دهلران درباره تولید نهال در این استان می‌گوید: میزان تولید نهال در سال 98 در این استان با توسعه نهالستان‌ها سالانه به 12 میلیون اصله نهال رسیده و این در حالی است که که میزان تولید نهال تا سال 96 سالانه 6 میلیون اصله در سال بوده است.

احمدی درباره جنگل‌های دست کاشت می‌گوید: استان ایلام صاحب رکورد جنگل دست‌کاشت در سطح کشور است و تاکنون 70 هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در استان ایلام ایجاد شده است و این در حالی است که کاشت جنگل‌های دست‌کاشت با کمترین هزینه در این استان انجام می‌شود.

دره ارغوان در دست زندانیان

دیواره‌های خشکه‌چین در دره ارغوان به کمک زندانیان تکمیل شده تا از ورود سیلاب و خسارت به شهر جلوگیری شود. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در این پروژه از حضور زندانیان استفاده کرده است تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها در حوزه آبخیزداری به یک‌پنجم، خانواده‌های زندانیان حاضر در این پروژه نیز از کمک معیشتی بهره‌مند شوند.

رضا احمدی، مدیر‌‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در باره اجرای این پروژه می‌گوید: برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در چهار شهرستان ایلام، ایوان، چرداول و دره‌شهر از خدمات زندانیان استفاده شده است.

این شهر در سیلاب فروردین امسال، آسیبی ندیده و این در حالی است که با بارش های کمتر در سال 94، دچار آسیب شده بود.

وی می‌افزاید: تمام دامنه‌های منتهی به دره ارغوان با کمک زندانیان خشکه‌چین شده است و با شش هزار سازه خشکه‌چین اقدامات آبخیزداری شهر ایلام تکمیل شده تا زمان تمرکز بارش‌ها از 40 دقیقه به دو ساعت افزایش یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید